Den 23 december 2022 gav regeringen i uppdrag till Trafikverket att Ostlänken ska genomföras – fast billigare. För Norrköpings del kan det finnas besparingsmöjligheter vid den nya järnvägsanläggningen, Ostlänkens passage genom Norrköping.
Ett koncept som just nu utreds är om det ska göras ett "industriellt byggande" av själva järnvägsbron.
– Kortfattat innebär konceptet att broar gjuts med ett antal prefabricerade formar och där en rationell byggprocess kan minska både tid och kostnad. Det innebär att bropelarna står tätare än det som har skissats på tidigare, men själva brons tjocklek minskar, förklarar Anna Selander, tillförordnad kommundirektör.
– Markanvändningen under spåren kan påverkas om pelarna står tätare, men för att konceptet ska kunna genomföras är det nödvändigt att de funktioner som behöver finnas under spåren kan utformas på ett bra sätt. Det här är något som kommer att testas och analyseras innan beslut tas, fortsätter hon.
Hur mycket pengar kan kommunen spara på det här?
– Enligt en tidig bedömning från de som tagit fram konceptet rör det sig om en kostnadsbesparing på omkring 25-50 procent, men sannolikt kommer en del anpassningar att krävas som gör att besparingen minskar något. Det skulle kunna innebära en kostnadsminskning på mellan omkring 500 miljoner till omkring en miljard för kommunens andel av järnvägsbron, säger Selander.
I juni 2022 skrev kommunen och Trafikverket på ett medfinansieringsavtal som gick ut på att Norrköpings kommun ska betala 2,7 miljarder kronor för byggandet av den nya järnvägsanläggningen.
Men då både inflation och ränta har gått upp får det konsekvenser för indexering av kostnaderna – det vill säga uppräkning, alternativt nedräkning, av en kostnad från en tidpunkt till en annan framtida tidpunkt.
– I avtalet anges kostnadsuppskattning i prisnivå med juni 2020. I samband med att systemhandlingen blir klar så fastställs kostnaden som medfinansieringsavtalet utgår ifrån. Kommunen kommer sedan att betala Trafikverket i takt med att arbetet utförs och de utbetalningarna görs under lång tid.
– Vi har räknat ut en prognos för ränta och index för att kunna se in i framtiden, men det är kopplat till antaganden. Resultatet av våra beräkningar visar att kostnaden totalt blir 4,5 miljarder räknat i prisnivå för varje utbetalning. Det behöver ställas i relation till övrig ekonomisk utveckling som sker.
Så hur mycket får kommunen betala till Trafikverket som det ser ut just nu?
– 3,3 miljarder är den nuvärdesberäknade kostnaden som redovisas i bokslutet för 2022. Utbetalningarna kommer totalt sett att bli 4,5 miljarder när anläggningen är klar utifrån den prognos vi räknat med för respektive utbetalningsår.
Överenskommelsen innehåller även tre olika kontrollpunkter när kommunen och Trafikverket kan säga upp avtalet. Den första punkten är redan avklarad. I mitten av november 2022 genomfördes en så kallad osäkerhetsanalys, en slags kvalitetssäkring av den bedömda kostnaden.
Båda parter ansåg att analysen överensstämmer med den bedömning som gjordes inför tecknandet av avtalet. Därmed blir förslaget från samhällsbyggnadskontoret att kommunstyrelsen den 28 februari godkänner den första kontrollpunkten och att arbetet med Ostlänken rullar på som planerat enligt medfinansieringsavtalet.