Så ska den tunga trafiken laddas snabbare

Eldrivna lastbilar kan lösa framtidens transporter. Men uppladdningen av batterierna tar tid. Alltransport satsar på snabba laddstolpar.

Annika Elgström ser fram emot att kunna ladda sin ellastbil snabbare när Alltransport satsar på nya laddstolpar.

Annika Elgström ser fram emot att kunna ladda sin ellastbil snabbare när Alltransport satsar på nya laddstolpar.

Foto: Gunnar Hagberg

Norrköping2023-01-30 11:00

På dagarna transporterar Annika Elgström varor mellan Norrköpings hamn och de stora butikslagren på Händelö. På nätterna står ellastbilen på laddning. En nödvändig men tidsödande åtgärd. På sikt kommer laddningen att gå betydligt snabbare. Om ett år hoppas Alltransport att kunna ta sin nya publika laddstation för tung trafik i bruk.

undefined
Annika Elgström ser fram emot att kunna ladda sin ellastbil snabbare när Alltransport satsar på nya laddstolpar.

– En stor investering för vår del. Uppåt sju miljoner kronor, säger Alltransports vd Mathias Lidén.

– Med den nya laddstationen på plats ska man kunna fylla batteriet på någon timme. Det är en nödvändighet i framtiden när vi kommer att se allt flera ellastbilar på vägarna och som behöver kunna rulla i stort sett dygnet runt. Ska Norrköping verkligen vara en logistikstad för framtiden måste vi kunna erbjuda det här.

För Annika Elgström och hennes ellastbil – hon kör för JE Åkeri, transport & entreprenad AB – innebär möjligheten mycket inför framtiden.

undefined
Här "tankar" man. Eldrivna lastbilar kan lösa delar av framtidens transporter.

– Vi vill ju vara igång så mycket som det går med våra bilar. Tiden det tar att ladda innebär begränsningar. Just nu funkar det i och med att jag kör lokalt. Men ska vi nå ut längre skulle vi behöva ladda om våra bilar på till exempelvis lunchrasten.

Finansieringen blev nyligen klar och Alltransport tänker placera de båda nya laddstolparna på sin anläggning på Risängen i anslutning till Söderleden. Alla fordon som snabbt behöver ladda 400-kilowattseffekt tas emot. En del av investeringen, 3,2 miljoner, bekostas av Naturvårdsverkets Klimatklivet och EU.

undefined
Chauffören Annika Elgström i samspråk med Alltransports vd Mathias Lidén.
Karta: Risängen
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!