Sågningen: "En kommun ska inte utnyttja människor"

Moderaterna och Vänsterpartiet tycker att det är fel att personer inom daglig verksamhet ska flytta felparkerade elsparkcyklar. Kommunalrådet Karin Jonsson (C) menar att kritikerna har fått det hela om bakfoten.

Vem ska ha rätt att plocka bort felparkerade elsparkcyklar? Frågan delar de politiska partierna i Norrköping.

Vem ska ha rätt att plocka bort felparkerade elsparkcyklar? Frågan delar de politiska partierna i Norrköping.

Foto: Jenny Carlsson, Susanna Beskow Norgren, Carolina Nilsson

Norrköping2021-10-04 08:30

En av de åtgärder som kommunen föreslår kring problematiken med felparkerade elsparkcyklar är att personer inom den dagliga verksamheten i kommunen ska flytta de cyklar som utgör en säkerhetsrisk. Detta efter att LSS dagliga verksamhet själv erbjudit sig att hjälpa till med att hålla ordning.

Åtgärden uppskattas dock inte av de två oppositionspartierna Moderaterna och Vänsterpartiet. 

– Det här är skamligt och omoraliskt. En kommun ska inte utnyttja människor inom daglig verksamhet. De här är redan illa behandlade, säger Sophia Jarl (M).

– Jag blir förbannad när man vill att medborgare med daglig verksamhet ska göra jobbet i princip gratis, säger Tobias Holmberg (V), ledamot i tekniska nämnden, i en skriftlig kommentar.

Inom den dagliga verksamheten finns människor med exempelvis funktionsnedsättning, som gör att de inte klarar ett arbete på den öppna arbetsmarknaden. Daglig verksamhet erbjuder en sysselsättning anpassad efter intressen och möjligheter. Man får ingen "vanlig" lön utan en stimulansersättning med sex kronor i timmen, max 42 kronor per dag. Deltagarna har även aktivitetsersättning, sjukersättning eller ekonomiskt bistånd. 

Sophia Jarl tycker dock att de som plockar bort elsparkcyklar i stället ska ha en avtalsenlig lön, då de utför ett jobb.

– Jag tror att de här personerna kan anställas av företag för att göra de här sysslorna. Då skulle de få en avtalsmässig lön i stället för sex kronor i timmen.

Vad är skillnaden mellan att flytta elsparkcyklar en meter från att exempelvis plocka upp skräp, som man redan gör i den dagliga verksamheten?

– Skillnaden är att kommunen har upphandlad entreprenad på att exempelvis hålla rent och tömma papperskorgar. Här finns det redan pengar avsatta via entreprenad. Därmed blir skräpplockande bara något man (den dagliga verksamheten) gör lite utöver det som redan har köpts in från företag. Om det finns efterfrågan på vissa tjänster ska kommunen köpa in dem. Man ska inte lösa det genom den dagliga verksamheten.

Men om de själva vill göra det här, om de känner sig stolta över att göra något meningsfullt, ska de inte få göra det då?

– Jag tycker att det är jättebra om de är stolta över att få bidra. Men vi ska inte utnyttja deras vilja. Om någon erbjuder sig att exempelvis städa rådhuset ska de anställas för att utföra det jobbet.

Vad tycker du att de inom daglig verksamhet ska ägna sig åt?

– Jag har själv besökt verksamheten på Lindövägen och är imponerad av de snickerier och det målande man gör. Jag menar att de ska utföra uppgifter som kommunen inte står och faller med. Problemen med elsparkcyklar hör inte till den kategorin.

M och V är eniga om att det är uthyrningsföretagen som ska stå för kostnaderna för att ta hand om de felparkerade elsparkcyklarna.

– Jag vill att Norrköpings kommun, likt Linköping, ska samla in fordon som inte är ordentligt parkerade och sedan skicka räkningen för detta till uthyrningsföretagen. Därefter är det upp till företagen att se till att den som åkt på sparkcykeln får ta ansvar för kostnaden, säger Sophia Jarl.

– Det är så klart bolagen som ska betala fullt ut för att hålla ordning på sina cyklar. Anställ dessa personer med riktiga löner och kollektivavtal och låt bolagen betala fullt ut, säger Tobias Holmberg.

Karin Jonsson (C), kommunalråd och ordförande i tekniska nämnden, är oförstående till kritiken från oppositionen.

– Det känns som om att de har fått allt om bakfoten. Och jag tycker det är sorgligt att de som är i den dagliga verksamheten används som ett slagträ i den här debatten.

Men vore det inte bättre om de som flyttar bort elsparkcyklarna fick en avtalsmässig lön?

– De inom den dagliga verksamheten bedöms inte kunna ha några vanliga jobb. Det är ju det som är anledningen till att de finns där.

Hon poängterar att det är den dagliga verksamheten som själva sagt att de vill flytta elsparkcyklarna.

– Det här är inte att betrakta som något vanligt jobb, det är ett extra tillskott. Jag ser inget konstigt i att de hjälper till, det fungerar sedan tidigare så inom tekniska nämnden.

Vi har varit i kontakt med Bengt Karlsson, enhetschef vid vård- och omsorgskontoret. I nuläget avböjer han att kommentera händelserna, främst för att ha inte vill att den dagliga verksamheten ska bli "en bricka i ett större politiskt spel". 

Fotnot: Efter den här publiceringen meddelar Norrköpings kommun att det olyckligtvis har stått fel på kommunens webbplats när det gäller vilken ersättning som deltagarna som benämns i artikeln har. Rätt ersättning för 2021 är 15 kronor i timmen och som max 105 kronor per dag. 

 

Karin Jonsson (C) tycker det är bra att de inom daglig verksamhet själva meddelat att de vill hjälpa till.
Karin Jonsson (C) tycker det är bra att de inom daglig verksamhet själva meddelat att de vill hjälpa till.
Åkarna riskerar böter

Efter ett möte med de fem uthyrarna vill kommunen införa en rad åtgärder för att minska problemen med felparkerade elsparkcyklar.

Det är aktuellt att införa fler så kallade No-parking zones. 

Parkeringsenheten ska kunna göra korta flytt av cyklarna och då ta ut en avgift från uthyrningsföretagen för uppdraget. 

Fler markerade parkeringsplatser ska tas fram.

Två av företagen kräver att åkarna fotar sin parkering. Tredje gången man parkerat fel så kommer man att få betala böter till företagen. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
0
0
0
0
0
0
Totalt 0