Säkerhet sätts före trafikflyt
Regeringen sätter säkerhet framför framkomlighet, det är troligen orsaken till att en utbyggnad av E 22 mellan Norrköping och Söderköping prioriteras framför en förbifart.
Att utbyggnaden av sträckan prioriteras före en förbifart vid Söderköping är i grunden ett beslut av regeringen, men Göran Kempe, projektledare, vågar ändå spekulera.
- Det handlar om nollvisionen, att vi ska prioritera säkerheten. Norrköping-Söderköping är en sträcka med mycket trafik och stor olycksrisk, medan förbifarten mer handlar om ett framkomlighetsproblem. Därför har det fått stå tillbaka. Som bilist ser man problemen med köerna klockrent, men trafiksäkerhetsriskerna ser man inte på samma sätt.
- En annan grej är att förbifarten kostar dubbelt så mycket.
Följer Vägverkets plan
Ulrica Mässing, infrastrukturminister, väljer att inte kommentera regeringens beslut och hänvisar till att Vägverket inte prioriterat förbifarten vid Söderköping i sin vägplan.
Förlitar politikerna sig helt på Vägverkets plan?
- Regeringen har gjort en del ändringar, men det har handlat om att flytta objekt inom planerna. Vägverkets planer är baserade på långa processer och är framtagen av människor med hög kompetens vad gäller vägar och järnvägar, säger Lovisa Lagerström Lantz, pressekreterare hos Ulrica Mässing.
Tre alternativ
Göran Kempe tror inte att utbyggnaden av E 22 kommer att påskynda behovet av en förbifart och anser inte heller att det kommer att ha någon direkt påverkan på trafiksituationen i och runt Söderköping.
Det finns i dag tre olika alternativ till sträckning på vägen. De kommer att ställas ut i Söderköping och Norrköping för att allmänheten ska få säga sitt. Kostnaden för att förbättra den befintliga vägen ligger på 175 miljoner kronor, medan en ny sträckning skulle kosta 190 miljoner kronor.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!