Säljarslarv röjde skyddad identitet

Det var via Halebop och Telias gemensamma kundregister som Sofies skyddade uppgifter kom ut på Eniro.

Norrköping2008-05-10 00:19
- Det är väldigt olyckligt att detta har hänt och att hon blivit drabbad. Vi har gått till botten med detta för att det inte ska kunna hända igen, säger Gabriella Westin, pressansvarig på Halebop. Hon berättar att Sofies skyddade uppgifter kom ut på grund av att en säljare inte kände till alla rutiner för hur man går till väga om en kund har skyddad identitet. Bakgrunden var att Sofie behövde en ny mobiltelefon. Hon var på flykt undan sin före detta pojkvän och pratade mycket med vänner i telefon för att få stöd. Samtidigt höll hennes telefon på att gå sönder. Saknade kunskap
Därför gick hon in i en Teliabutik för att skaffa en ny mobiltelefon och teckna ett abonnemang. Hon berättade att hon hade skyddad identitet och frågade om det var något problem, men säljaren sade att det skulle ordna sig. - Han hade inte kunskap om att han borde ha gjort en manuell datasökning mot Skatteverket, vilket man ska göra om kunden har skyddad identitet. Till Eniro via Telia
Följden blev att Sofie lämnade ut sin nya adress, som hamnade i Telias kundregister. Uppgifterna därifrån gick vidare till Eniro, där vem som helst kunde se dem. - Detta är delvis hennes ansvar, men även Skatteverkets som borde informerat henne om hur hon skulle gå till väga för att underrätta oss om sin skyddade identitet. Men jag vill inte säga att det är hennes fel, säger Gabriella Westin. För att detta inte ska hända igen har Halebop nu vidtagit flera åtgärder. Dels har kundtjänsten informerats om vad som gäller för personer med skyddade personuppgifter, dels ska hela säljorganisationen få utbildning om vad som gäller.- Jag förstår att hon har en mycket jobbig situation och har mycket att stå i. Vi har bett henne om ursäkt och kommer även att ge henne kompensation.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om