Sanering dyrt för hyresgästen

Saneringen av vägglöss i hyreslägenheter bekostas av hyresvärden. Vem som ska betala för saneringen av hyresgästens saker är däremot inte klart.

Norrköping2013-07-27 06:30

Vägglöss gömmer sig gärna i lister, trasiga tapetskarvar och i sängar. När vägglöss väl upptäcks finns de alltså både i lägenheten och i möblerna. Saneringen av hyreslägenheten ska värden stå för.

– Det är svårt att hålla hyresvärden ansvarig för kostnaden för sanering av hyresgästens saker. I fall då man som hyresgäst vill ha ersättning för att man bekostat sanering av saker eller slängt möbler så krävs det att hyresvärden varit försumlig och det går inte alltid att hävda, säger Johan Candler, rådgivare på Hyresgästföreningen.

En behandling av lösöre i en vägglössdrabbad lägenhet kan kosta runt 5 000 kronor. Om hyresgästen inte har råd med möbelsanering har finns risken att vägglössen stannar kvar i lägenheten.

– Saneringen är en speciell situation, eftersom det krävs att man gör saker med hyresgästens egendom för att åtgärda bristen.

I vissa fall slutar det med att hyresgästen helt enkelt slänger sina möbler, delvis på grund av kostnaden.

– Hyresvärdarna brukar då hänvisa till sina hyresgästers försäkringsbolag, men det är inte många bolag som lämnar ersättning för den här typen av kostnader, säger Johan Candler.

Hyresbostäder, det kommunägda bostadsbolaget i Norrköping, står för hela kostnaden då det gäller saneringen men hänvisar till hyresgästens egen hemförsäkring då det gäller ersättning för förstörda möbler.

– Vårt avtal med skadedjursbekämpare inkluderar sanering av lösöre. Det primära för oss är att bli av med vägglössen, och då får vi se till att göra de åtgärder som krävs, säger Lars Sandell, projektledare, Hyresbostäder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om