För 120 miljoner vill vänsterpartiet bygga en snabb spårvagnslinje från Trozelligatan till Vrinnevi. Resan utmed Gamla Övägen till en av Norrköpings största arbetsplatser med över 2 000 anställda beräknas ta 7 minuter.
I dag trafikeras sträckan av bussar, men spårvagnar kan ta upp till tre gånger så många passagerare. Många kvinnor( 60 procent) och unga (34 procent) reser kollektivt. Dessa skulle gynnas av en ny spårvagnslinje, anser Vänstern.
Om ett år börjar en ny stadsdel byggas strax söder om Vrinnevisjukhuset. Kommunikationerna antas öka med en ny spårvagnslinje. Alternativt kan den köra över Skarphagen, men linjen blir då nästan dubbelt så lång och kommer kosta 200 miljoner kronor.
Finansieringen ska inte ske genom att höja kommunalskatten. I stället vill Vänstern rikta om stödet till Norrköpings Airport AB.
–Flygplatsen för reguljärflyg är en besvikelse. Konkurrensen från Linköpings City Airport och Ostlänken gör att flygplatsen inte uppfyller eller kommer uppfylla kommunens ägardirektiv. I dag får flygplatsen cirka 25 miljoner kronor årligen i kommunalt stöd. Att bygga ut spårvagnen skulle betala sig på högst tio år. Skattemedlen gör mer nytta för Norrköpingsborna om man bygger ut spårvägen till Vrinnevisjukhuset, anser Peter Butros, som gjort rapporten och kandiderar till kommunfullmäktige.