- Jan Björklund har gjort många jättebra grejer men att börja reformera SFI-undervisningen från början och låta arbetsförmedlingen ta över håller inte, säger Ingela Berggren, SFI-lärare i Norrköping.
Utbildningsministern skrev tillsammans med jämställdhetsministern och integrationsministern häromdagen en debattartikel i Dagens Nyheter där de konstaterade att utbildningen i svenska för invandrare inte fungerar och att individanpassningen är för dålig. Utbildningens kvalitet varierar kraftigt
i landet och nästan var fjärde avbryter utbildningen.
Arbetsförmedlingen
De folkpartistiska ministrarnas lösning på problemet är att ge den så kallade SFI-pengsutredningen i uppdrag att titta på om arbetsförmedlingen ska få hela ansvaret för nyanlända invandrare och även få möjlighet att upphandla utbildning i svenska.
Ingela Berggren replikerade snabbt på utspelet. Hon tycker det är fel att SFI återigen blir syndabock för ett dåligt resultat av etableringsreformen.
- Det är ju inte så konstigt att det inte kommit ut så många fler invandrare i jobb, eftersom många av dem har för låg språknivå. De måste låta dem gå kvar i SFI tills de klarar språket.
Hon förstår inte heller varför arbetsförmedlingen ska ta över den grannlaga uppgift som SFI-lärarna har när det redan finns ett väl fungerande samarbete. SFI-undervisningens scheman matchas med de aktiviteter som arbetsförmedlarna planerar. Men det finns en hake. Arbetsförmedlingen har inte den kunskap som SFI-lärarna har.
Försöker anpassa
- Hos oss har vi många lärare som har lång erfarenhet av invandring. De vet exakt på vilken nivå eleverna är och vilka språkproblem de får beroende på vilket modersmål de har.
Redan i dag individanpassas SFI-undervisningen i Norrköping så långt det bara går till de 800 elevernas behov.
- Det är klart att vi skulle vilja individanpassa ännu mera, men ekonomin följer ju antalet elever i en grupp. Vi gör det vi kan och försöker hitta lösningar för de olika elevernas livssituationer, om de arbetar, är flyktingar, analfabeter eller har kärleksinvandrat.
De som arbetar får gå kvälls- eller distanskurser och många andra går vidare till yrkes-SFI, där de först får praktik som gör dem bättre rustade för arbete.
- Just nu går ett hundratal där och vi kan inte kasta ut dem i jobb med en gång. Det fungerar inte. Det handlar om att de ska klara att läsa säkerhetsföreskrifter och förstå vad folk säger i fikarummet.
Vill bygga vidare
Hon är rädd att en reformering av SFI-undervisningen skulle slå sönder en väl fungerande verksamhet.
- Hjälp oss i stället att bygga vidare på det vi har.