Automatiseringen inom sjöfart och luftfart har kommit mycket långt men innebär samtidigt att nya risker dyker upp. Graden av automatik är mycket hög men när systemen inte fungerar måste människor träda in och ta över kommandot. Det innebär att exempelvis flygledaren och lotsen måste ha djupa kunskaper om hur systemen fungerar.
– Det är viktigt att vi kan utbilda och vidareutbilda för automation, säger Billy Josefsson, ansvarig för område Automation and Human Performance vid Luftfartsverket. Vi behöver effektiva utbildningar där vi även på ett objektivt sätt kan försäkra oss om att individen kommer att klara sina uppgifter.
I det fyraåriga forskningsprojektet Reskill ska forskare vid Avdelningen för Medie- och informationsteknik, Campus Norrköping, tillsammans med Luftfartsverket och Sjöfartsverket ta fram ett koncept som stärker utbildningarna av i första hand flygledare och lotsar.
Forskarna ska bland annat använda ögonavläsning och mätning av stressnivåer till rena beteendestudier. Testerna genomförs i verkliga situationer eller på de simulatorer som används exempelvis på Malmö Airport och i Göteborgs hamn. Avancerade simulatorer ska också installeras vid LiU:s campus Norrköping. En för flygledning och en bryggsimulator för träning av lotsar.
Reskill finansieras genom Trafikverkets offentliga medel för forskning och innovation, genom Luftfartsverket och Sjöfartsverket.