Sjöfartsinspektionen kan bli kvar i Norrköping

Det mesta av sjöfartsinspektionens kärnverksamhet kan bli kvar i Norrköping när nya Transportstyrelsen startar sin verksamhet i januari 2009.

Utredaren Staffan Widlert ger lugnande besked till Sjöfartsinspektionens anställda. Deras arbeten i nya Transportstyrelsen kanske blir kvar i Norrköping. Foto: MATZ GLIMHED

Utredaren Staffan Widlert ger lugnande besked till Sjöfartsinspektionens anställda. Deras arbeten i nya Transportstyrelsen kanske blir kvar i Norrköping. Foto: MATZ GLIMHED

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2007-09-14 04:00
Det var utredaren Staffan Widlerts lugnande besked när han i går mötte sjöfartsinspektionens personal i ett internt möte.
Som NT tidigare berättat ska den nya jättemyndigheten Transportstyrelsen under sig samla inspektionen för samtliga transportslag - vägar, järnvägar, sjöfart och flyg.
I direktiven till utredningen står att verksamheten ska omfatta all norm- och tillståndsgivning, med beaktande av transportslagens skilda förutsättningar.
I dag har vägtrafiken, sjöfarten, järnvägen och flyget varsin inspektionsmyndighet som granskar olyckor och sköter norm- och tillståndsgivning.

Het fråga
En het fråga är var i landet den nya myndigheten ska placeras. Om det kan utredaren Rikstrafikens generaldirektör Staffan Widlert i dag inte ge besked. Men han menar att det är fullt tänkbart att sjöfartsinspektionen blir kvar hos Sjöfartsverket.
- Merparten av sjöfartsinspektionens kärnverksamhet kan mycket väl också i fortsättningen finnas hos Sjöfartsverket i Norrköping, säger Staffan Widlert.
- Hur man sedan administrerar det gemensamma i myndighetsutövningen är en annan fråga.

80-tal berörs
Av Sjöfartsverkets drygt 300 anställda i Norrköping arbetar ett 80-tal på sjöfartsinspektionen. Staffan Widlert säger sig förstå om tillkomsten av den nya myndigheten väcker oro hos dem.
- Men det behöver inte bli så dramatiskt, säger han. Kanske kommer utredningen fram till att de geografiska förändringarna inte blir stora. All verksamhet måste inte samlokaliseras.
Det trafikslag som har mest att vinna på ett samgående i Transportstyrelsen är enligt Staffan Widlert vägtrafiken, som skördar många offer i döda och skadade.
- Inom flyg och järnväg finns långtgående säkerhetstänkande. Här har vägtrafiken mycket att lära.

Juridiskt ansvar
En av aspekterna Staffan Widlert utreder är om Vägverket kan åläggas juridiskt ansvar. Något som kräver ett omfattande och tydligt regelverk. Det kan till exempel handla om att hindrande stenar inte får finnas vid sidan av vägen.
Om stenar ändå står där och orsakar en olycka, skulle Vägverket kunna åläggas ansvar för uppkomna skador.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om