"Sjöfartsverket agerar väldigt märkligt"

Sjöfartsverket gjorde fel och måste nu ta om hela upphandlingen av ett nytt lotssystem.

Upphandlingmiss. Sjöfartsverket måste ta om hela upphandlingen av ett nytt lotssystem.

Upphandlingmiss. Sjöfartsverket måste ta om hela upphandlingen av ett nytt lotssystem.

Foto: Olof Ohlsson

Norrköping2017-01-24 08:38

Sjöfartsverket annonserade i november 2015 en upphandling av navigationsstöd för svenska lotsar som en öppen upphandling.

Fyra företag lämnade in anbud till verket. Men inget av anbuden var lämpligt beroende på att de inte uppfyllde kraven eller hade ett för högt pris.

– När vi inte fick in några lämpliga anbud valde vi att avbryta steg ett och övergå till ett förhandlat förfarande i enlighet med Lagen om offentlig upphandling (LOU), säger Ulf Holmgren, verksjurist Sjöfartsverket. I del två lämnade tre företag anbud varav ett var True Heading AB.

Sjöfartsverket testade de tre navigationsstöd som offererats mot kraven i förfrågningsunderlaget men endast ett av de offererade navigationsstöden uppfyllde kraven och kontrakt tilldelades den leverantören, förklarar verksjuristen.

Då överklagade True Heading AB till Förvaltningsrätten i Linköping och åberopade att Sjöfartsverket gjort väsentliga förändringar i förfrågningsunderlaget mellan steg ett och två i processen. Sjöfartsverket kunde efter en jämförelse konstatera att så var fallet och upphandling två avbröts.

– Vi har haft som mål att få ett så bra navigationssystem som möjligt, säger Ulf Holmgren. Mellan upphandling ett och två har vi felaktigt gjort väsentliga ändringar i förfrågningsunderlaget, vilket inte är formellt tillåtet enligt LOU. Felet beror på en intern informationsmiss inom Sjöfartsverket som vi inledningsvis inte var medvetna om.

Som ett resultat av Sjöfartsverkets beslut att avbryta upphandlingen ställdes en planerad förhandling i förvaltningsrätten den 20 januari in.

– Vi tycker att Sjöfartsverket agerar väldigt märkligt, säger Anders Bergström, styrelseordförande True Heading AB. Det finns en attityd inom myndigheten där man verkar tycka att man kan agera hur som helst. Vi är glada att Sjöfartsverket nu gör om upphandlingen. Men vi tror att upphandlingen förpackas på ett sätt så att vi ändå inte kan få uppdraget.

True Heading menar att även säkerhetsaspekter borde vävas in i upphandlingen med tanke på den allt mer spända situation som nu finns i Östersjön.

– Shakhalin som vann upphandlingen är ett kanadensiskt bolag men enligt våra efterforskningar har företaget kopplingar till Ryssland, säger Anders Bergström. Det borde man uppmärksammat.

Nu ska Sjöfartsverket göra om upphandlingen av navigationsstöd efter en genomgång av kravunderlaget för hur lotssystemet ska fungera.

– Vi påbörjade det här arbetet 2013 med en marknadsundersökning och det är angeläget att snart få det nya navigationsstödet för lotsarna på plats, säger Ulf Holmgren. Vårt nuvarande system är från 2008 och börjar bli gammalmodigt så vi går vidare så snart vi har fastställt den kravspecifikation som ska gälla.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!