Sjöfartsverkets upphandling kritiseras

Nu stormar det kring Sjöfartverket. Upphandlingen av de nya helikoptrarna kritiseras. Krav på betalning för räddningsinsatser ifrågasätts.

Upphandlingen av de nya helikoptrarna kritiseras.

Upphandlingen av de nya helikoptrarna kritiseras.

Foto: Mikael Strand

Norrköping2015-04-29 21:00

I onsdagens Uppdrag granskning framkommer hur Sjöfartsverket handlat i samband med inköpet av sju räddningshelikoptrar från den italienska tillverkaren Augusta Westland, en affär i miljardklassen. Uppdrag granskning har tagit fram dokument som visar att Sjöfartsverket under flera månader innan upphandlingen förhandlade och hade mejlkontakt med den italienska tillverkaren. Uppdrag granskning försöker få svar på om det redan på förhand var klart med att Augusta Westland skulle få uppdraget, men något tydligt svar fick man inte. Klart är dock att Lars Widell, chefen för sjö- och flygräddningen på Sjöfartsverket, anser att verket nu skaffat en helikoptertyp, som anses vara optimal för svenska förhållanden.

Andrea Sundstrand, expert på offentliga upphandlingar säger till Uppdrag granskning:

– Under förutsättning att det här stämmer så är det ju svårt att se det på något annat sätt än att Sjöfartsverket redan hade bestämt sig innan.

Hon säger att man bryter mot upphandlingslagstiftningen om man bestämmer leverantör redan på förhand.

– Hela idén med att konkurrensutsätta är ju att alla leverantörer ska få samma chans och därigenom får vi bättre varor och tjänster och produkter för våra skattemedel, säger hon.

Ställföreträdande generaldirektören på Sjöfartsverket, Noomi Eriksson, menar på att uppdrag granskning utelämnat hela den situation som den svenska sjö- och flygräddningen befann sig i mellan åren 2008 till 2011, då hon menar att verksamheten var ytterst nära att haverera.

– Det hade fått mycket stora konsekvenser för det svenska samhället, men det tycker inte Uppdrag granskning är intressant, säger hon och menar att det är omständigheterna som gjort att man agerat som man nu gjort.

Att det förekom privata mejl innan upphandlingen förnekar inte Noomi Eriksson.

– Det hör inte till vårt gängse förfaringssätt. Det är något som givetvis inte ska förekomma. säger hon och tillägger att man under den aktuella tiden hade brister i diarieföringen, något som hon anser är en felaktighet, men har en koppling till den kritiska period man var inne i då.

Att Sjöfartsverket skulle ha kringgått lagen om offentlig upphandling vill hon inte hålla med om.

– Det har vi inte gjort. Vi har nu två oberoende utredningar som båda kommit fram till att verket inte har brutit mot lagen om offentlig upphandling (LOU), säger hon.

Däremot medger hon att man en gång fått göra om upphandlingen. De var enligt Noomi Eriksson, på eget initiativ, då inga anbud kom in.

Även anklagelserna om att ha gjort kravspecifikationen så detaljrik att den bara skulle passa Augusta Westland dementerar hon.

– Vi behövde en helikopter som kan ta två stycken bårar. Vi behövde längre räckvidd och vi ställde krav på avvisningssystem, vilket de svenska helikoptrarna behöver ha enligt Haverikommissionen. Dessutom behövde vi ha system för mörkerflygning för att bedriva räddningsinsatser när det är mörkt säger hon och menar att den sammanlagda kravbilden innebär att det bara finns en modell på marknaden.

Sjöfartverket har också vid några tillfällen begärt betalt för sina räddningsinsatser, något som man nu kritiseras för.

– Vi anser att det är orimligt att oskäliga kostnader för kommunal räddningstjänst ska läggas på handelssjöfarten och den kommersiella luftfarten, säger Noomi Eriksson.

På onsdagen meddelade också Konkurrensverket att man startar en utredning om hur upphandlingen gick till.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om