Inspirationen till projektet kommer framförallt från luften, enligt Peter Fyrby, chef för stab, forskning och innovation vid Sjöfartsverket.
– Vi vill återanvända koncept och idéer från flyget och deras trafikledning och bygga en maritim version för sjöfarten, berättar Peter Fyrby.
Utbyter information
Planeringssystemet möjliggör för fartyg att utbyta information om rutter med varandra, oberoende av vilken navigationsutrustning de använder sig av.
– Man kommer kunna se varandras rutter på ett helt annat sätt. När du ser ett annat fartyg kommer du också få veta vart den båten är på väg och deras planerade rutt. Ju mer information man har, ju mer höjer man säkerheten, förklarar Peter Fyrby.
Miljön vinner också på det nya systemet. Till exempel kan rederierna planera och anpassa farten i stället för att ligga på redden utanför hamnarna. Just ruttplaneringen är också något som gjort Australien intresserade av projektet för att bättre kunna skydda sina barriärrev.
Tio länder
Sammanlagt är tio länder och ett 30-tal partners involverade i projektet. På Sjöfartsverket är man väldigt glada över pengarna och att EU satsar så stort på ett svenskt initiativ.
– Det är en jättelyckad ansökan och det roliga är att Sverige och Sjöfartsverket får leda det här stora projektet, säger Peter Fyrby.
Utöver pengarna till Monalisa får Sjöfartsverket även 30 miljoner för att ha höja säkerheten för vintersjöfarten i Östersjön. Bland annat ska man rusta upp isbrytarna för att förlänga deras livslängd och utveckla nästa generations isbrytare.