Elever går runt i klassrummet, skriker och kastar papper. Under andra lektioner är det lugnt, och eleverna arbetar med det de ska. Nu kan Norrköpings kommun tvingas betala vite om 1,1 miljoner kronor till Skolinspektionen, om skolan inte skyndsamt ser till att alla elever får det stöd de behöver för att nå kunskapskraven.
– Vi uppfyller kraven för undervisning och lärande, så vi har en bra grund att börja bygga i från, säger Åsa Anrén, rektor vid Gustaf Adolfsskolan.
Hon har arbetat på skolan sedan början på mars och har tillsammans med eleverna satt upp ordningsregler som ska börja gälla från höstterminen. Skolinspektionens granskning visar också att kapprummen inte är en trygg miljö för eleverna, det är stökigt och konflikter uppstår ofta.
– Vi har tidigare haft vuxna rastlekare, nu har elevrådet önskat att vi ska ha unga rastlekare också, alltså äldre barn som är med de yngre ute på rasterna och ordnar lekar för att skapa mer trygghet, säger Åsa Anrén.
Skolinspektionens granskning visade också att det saknats gemensamma diskussioner om hur personalen kan arbeta tillsammans för att skapa studiero. Problemen kopplas ihop med enskilda elever, istället för att undersöka hur utbildningen kan anpassas efter eleverna.
– Det är en allvarlig kritik, vi har redan påbörjat arbetet för att förändra. Vi har en ny rektor sen i våras som jag känner stort förtroende för, och vi förstärker med ytterligare en rektor för att de ska ha goda möjligheter att göra det som krävs, säger Olle Johansson (S), kommunalråd med ansvar för skolfrågor.
Han besökte nyligen skolan och säger att det var tydligt att det tidigare saknats ett tillräckligt strukturerat arbete.
Skolinspektionen betonar att trots allvarliga brister så finns det engagerade lärare som arbetar målmedvetet för att eleverna ska erbjudas en stimulerande och trygg studiemiljö. Ett stort problem har varit avsaknaden av ett kontinuerligt och stabilt ledarskap som gjort att det saknats ett systematiskt arbete för att skolan som helhet ska skapa trygghet och studiero för eleverna.