Skolan Vittra Röda Stan har tagit beslutet att eleverna inte får spela fotboll på rasterna under en tvåveckorsperiod.
Det har gjort flera barn upprörda.
Jolina, Abigail, Saga, Zannah, Leonard, Dominic och Oscar är några av eleverna i årskurs tre som vill få bort fotbollsförbudet. De, tillsammans med flera andra barn, satte upp en protestlista på skolan som snabbt fick 211 underskrifter.
– Jag tycker det är orättvist. Barnen borde få bestämma vad man vill leka, säger Jolina bestämt.
Protestlistan lämnades till rektorn – men hittills står beslutet fast.
– Vi känner inte att någon lyssnar på oss. De bestämmer utan att fråga vad vi vill, säger Saga.
På tisdagar och torsdagar är olika barn på skolan utsedda till trivselledare där de får hålla i lekar på rasterna – vilket är något som barnen menar skapar variation.
– Det blir ju ändå något annat än fotboll då. Då gör det väl ingenting om vi spelar fotboll andra dagar, säger Dominic.
– De stora barnen beter sig inte bra på fotbollsplanen och nu känner vi att vi yngre också blir straffade med att inte få spela fotboll på rasterna. De har inte tänkt på oss små. Att vi faktiskt har gjort rätt, säger Saga.
Eleverna tog hjälp av sin lärare Sofie Arildsson Edström för att diskutera hur de skulle göra. Namninsamlingen blev en del av det.
– Eleverna uppfattar att de inte fått vara med och uttrycka sina åsikter. De diskuterade olika sätt att göra sina röster hörda på och jag ser det positivt att eleverna engagerar sig på ett demokratiskt sätt, säger Sofie Arildsson Edström.
NT har försökt få svar från Vittras rektor Sara Johansson om beslutet. Hon har inte ställt upp på en intervju utan skickat svar via mejl.
"Vi har inte infört fotbollsförbud. Under vecka 14 och 15 tar vi en paus från fotbollsaktiviteten på skolgården. Detta då det finns många barn som inte tycker om att spela fotboll och de ska också kunna få delta i lekar på bland annat multiarenan. Vidare vill vi att alla barn ska få leka olika lekar i olika konstellationer tillsammans. Vi tror att det kommer att gynna våra elevers sociala utveckling", skriver hon och fortsätter:
"Jag uppskattar att barnen engagerar sig och det är bra att de gjort en namninsamling. Vi lägger stor vikt vid vad våra elever tycker och självklart kommer namninsamlingen att väga in när vi beslutar hur multiarenan ska användas efter påsklovet."