Det var i början av februari som den skuldsatte Norrköpingsbon fick brev från Kronofogdemyndigheten. Kravet var tydligt: Pengarna skulle vara inbetalda senast den 23:e samma månad. För att slippa ytterligare problem gjorde Norrköpingsbon inbetalningen med god marginal, redan den 16 februari.
Men tre veckor senare kom ett nytt brev från Kronofogden. Där hävdade myndigheten att skulden fortfarande var obetald och att sista betalningsdatum nu hade passerat.
Någon dag senare fick dessutom Norrköpingsbons arbetsgivare brev om en planerad utmätning av hans lön. Trots att skulden alltså redan var betald.
Norrköpingsbon har nu, genom en anhörig, anmält händelsen till Justitieombudsmannen. De berättar att de har kontaktat Kronofogden och fått svaret att myndigheten inte "hunnit" registrera de betalningar som kommit in.
"Hur kan det då vara möjligt att man skickar ut 'hot' om löneutmätning när man inte har koll på inbetalningarna från gäldenärerna?", skriver de i anmälan.
Och Norrköpingsbons klagomål är inte det enda i sitt slag. Ett antal anmälningar utreds just nu av Justitieombudsmannen och alla handlar om samma grundproblem: Personer som har betalat sin skuld, men där Kronofogden inte har registrerat att pengarna kommit in.
Där finns bland annat en Söderköpingsbo, som i sin anmälan berättar att hon fick julen förstörd när hon utsattes för en löneutmätning. Trots att skulden hade betalts redan i november.
Även flera andra anmälare har fått problem på grund av de sena registreringarna. En Västerviksbo skriver att han nekades ett lån, en företagare i Göteborg fick problem med kreditvärdigheten och en boende i Malmö uppger att fogden fortsatte dra pengar i flera månader efter att skulden var betald.
I alla dessa fall pågår fortfarande utredningarna hos Justitieombudsmannen. JO har tagit in och granskat Kronofogdens handlingar och begär nu en förklaring av myndigheten.
Kronofogdemyndigheten ska svara JO senast i mitten av maj och vill innan dess inte kommentera ärendet närmare.
– Men vi har haft för långa handläggningstider, vilket är beklagligt, säger Kristin Alm, enhetschef på medelshanteringen.
– Det finns flera olika orsaker till det och vi gör allt vi kan för att lösa det, säger hon.