Företaget Företagsopinion har en föga smickrande plats på Svensk Handels varningslista. Metoden är att göra ett massutskick med texten ”PROPÅ 2017 om Arbetsmarknad, Migration – Invandring”. Formuläret ger intryck av att vara en opinionsundersökning eller en enkät. I det finstilta står det att företagaren binder upp sig att, under två år, annonsera på deras hemsida till en kostnad av 6 395 kronor per år.
Alexander Hashtroudi från Norrköping är en av många som råkat ut för företaget. Han har, som han trott, svarat på en enkät om integration, och sen fått en faktura. Han har bestridit kraven och fått fler fakturor. Då har det blivit hotfullt och hot om inkasso. Just nu är kravet på honom från Företagsopinion på över 13 000 kronor.
– Det är mycket pengar för mig och jag är orolig att jag ska få betalningsanmärkningar. Jag har inga skulder och är noggrann med att sköta alla räkningar. Mina leverantörer kollar noga om jag har betalningsanmärkningar. Har jag det får jag inga varor levererade, säger han.
Alexander Hashtroudi driver ett litet företag. Han har åker runt till marknader och säljer godis. Han blev väldigt förvånad när han fick fakturorna och han har bestridit dem enligt instruktioner från Svensk Handel. Men det gnager fortfarande.
– Jag tror att en del ger upp och betalar. Det är synd om det blir så. Jag hoppas att många ser den här artikeln och anmäler till polisen. Det har jag gjort. Men jag är orolig ändå. Kan Företagsopinion göra något så att jag råkar illa ut? Jag tänker på det, säger han.
Per Geijer är säkerhetschef på Svensk Handel. Han känner till Företagsopinion mycket väl. Han kallar bolaget för värst i klassen och organisationen jobbar mycket aktivt för att sätta stopp för verksamheten.
– Företagsopinion ingår i en grupp som också innefattar namnen Bolagsupplysningen och Nummerupplysningen. Bolaget är registrerat i Estland och sysslar med mycket tvivelaktiga metoder. Kriminella, skulle jag säga. Vi har fått över 3 000 samtal om Företagsopinion bara i januari. Det är något slags rekord. Deras utskick är mycket svåra att ta sig igenom och att förstå. Det är många som tror att de svarat på en undersökning och efter det fått en faktura, säger han.
Vad gör ni för att komma åt företaget?– För det första jobbar vi mycket för att strypa betalningarna till bolaget. Vår uppmaning är att bestrida räkningarna och skicka dessa bestridningar till bolagets e-postadress. Jag har hittills inte sett att de tagit något ärende till domstol. För det andra har vi samtal med polisen, Skatteverket och betalningsförmedlare för att stoppa bolaget. Men det kan vara svårt. De är i någon slags gråzon där det är svårt att se att man skriver på för att annonsera hos bolaget. Det är inte säkert att en åklagare skulle ta sig an en stämning av bolaget, säger Per Geijer.
När vi ringer till Företagsopinion möts vi av flera alternativ. Vi prövar flera av alternativen och blir till slut "kopplade till telefonist". Där svarar ingen efter flera påringningar. Vi har också mejlat företaget utan att få någon respons.