SMHI behöver ett nytt fartyg

Argos, det fartyg som SMHI använder för att undersöka de svenska haven, behöver bytas ut. Läget är akut.

Foto: Ingrid Gudmundsson/SCANPIX

Norrköping2011-02-08 00:00

Vid den senaste forskningsresan gick hjälpmotorerna på Argos sönder. En utredning om att fartyget behöver saneras för asbest pågår.

Redan 2006 sade en oberoende rapport att risken för allvarliga incidenter är stor. Enligt Sjöfartverkets bedömning 2009 hade Argos en livslängd på fyra-fem år till.

Räkna ut algblomning
Argos används av SMHI för miljöövervakning en vecka i månaden, året runt, oavsett väderlek. Nu på vintern kartlägger SMHI bland annat hur många närsalter som finns i ytvattnen.

- Då kan vi räkna ut hur stor vårblomning av blåalger vi kommer att få till sommaren, säger Bertil Håkansson, ansvarig för havsmiljöfrågor på SMHI.

Just nu är det tveksamt om årets miljöundersökningar i Östersjön och västerhavet ens kan utföras.

- Undersökningarna i januari har vi redan missat och hur det går med undersökningen av Östersjön i slutet av februari vet vi inte, säger Bertil Håkansson.

Inget besked
Tomas Uddin, stabschef hos miljöminister Andreas Carlgren (C), säger att SMHI bedriver en viktig verksamhet. Om och när Argos ska bytas ut är en fråga som just nu bereds i regeringskansliet.

- Jag kan dock inte ge ett besked om när ett svar kommer, säger han.

SMHI har inte stora krav på ett nytt fartyg.

- Vi slutar inte mäta förrän det blåser 20 meter per sekund. Vi behöver ett fartyg som både har rätt storlek och goda sjöegenskaper, säger Bertil Håkansson.

Fakta Sveriges största forskningsfartyg

U/F Argos är Sveriges enda oceangående fartyg.

Det byggdes på Kalmar Varv 1974.

Fartyget är 61,2 meter långt, 11,9 meter brett och går 4,9 meter djupt.

Fartyget är döpt efter jätten Argos i den grekiska mytologin. Argos hade 100 ögon, som aldrig sov samtidigt. Minst ett öga vakade alltid.

Källa: Fiskeriverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om