Snabb, snabbare, Rossi

Sex världsmästartitlar i MotoGP, och en sjunde på väg, säger allt om Valentino Rossi. "The Doctor", som han kallas, kör motorcykel med kirurgisk precision.

Full attack i kurvorna. Det är så vi är vana att se Rossi köra på banorna.Foto: Roberto Pfeil

Full attack i kurvorna. Det är så vi är vana att se Rossi köra på banorna.Foto: Roberto Pfeil

Foto: Roberto Pfeil

Norrköping2009-07-21 00:17
Italienaren Valentino Rossi visste redan i unga år att han ville tävla i någon form av motorsport. När han var tio år gamma, 1989, började han med att tävla i gokart. En bra instegssport som har fostrat många racingstjärnor genom åren.Att han hade talang visade sig tämligen omgående. Redan efter två säsonger i gokartsitsen körde han till sig en fjärdeplats i de italienska juniormästerskapen i tuff konkurrens.Men det var inte gokarten som lockade allra mest inom motorsportens värld. Redan året efter framgångarna i juniormästerskapen byttes gokarten ut mot en motorcykel och en satsning på roadracing. Valentinos pappa, Graziano Rossi, hade tidigare tävlat i just roadracing så äpplet föll inte långt från trädet som man brukar säga.Framgångar på två hjul
Sin första säsong tävlade han i minimoto-klassen. Enkelt uttryckt så kör man där med små förkrympta motorcyklar som inte är mer än dryga halvmetern höga.Som ni säkert kan lista ut så kom framgångarna även på två hjul. 1992 blev han regional mästare och bytte sedan till "riktiga" motorcyklar i 125-kubiksklassen.Segarna radades upp även där och 1995 var han italiensk mästare. Det fick de stora fabriksteamen att öppna både ögonen och plånböckerna. Som 17-åring blev han erbjuden att köra en hel säsong i VM-serien. Han började lite trevande med en sjätteplacering i sitt allra första VM-race som kördes i Malaysia. Men i takt med att han körde fler tävlingar och fick mer rutin kom resultaten. I Österrikes GP kom en pallplats och innan första säsongen var över vann han ett VM-lopp, Tjeckien GP.Året därpå vann han som 18-åring sin allra först VM-titel i 125-kubiksklassen. Han gjorde det på en fabrikssponsrad italiensk motorcykel av märket Aprilia.Efter att även kört hem VM-titeln i 250-kubiksklassen 199 var han år 2000 mogen att ta steget upp till kungaklassen inom roadracing, 500-klassen.VM-guld
Första säsongen var han endast en ynka poäng från att köra hem VM-titel och han fick vänta till året därpå innan han kunde titulera sin världsmästare. Han hade det året bytt fabrikat och tävlade för japanska Honda. På den tiden tävlade man med tvåtaktsmotorer, men Honda tog till säsongen 2002 fram en fyrktaktsmotor för att få ytterligare framgångar. Mycket tack vare Valentino Rossis förmåga att sortera ut rätt material fick man till en kanonhoj redan allra första säsongen. Givetvis körde Rossi hem VM-guldet direkt i klassen MotoGP som kungaklassen nu hette.Han följde upp med ytterligare ett VM-guld i sadeln på Hondan året därpå. 2004 kom ett pressmeddelande som slog ned som en bomb i motorcykelvärlden. Valentino Rossi bryter med Honda och går över till konkurrenten Yamaha. På den tiden var Honda klart före Yamaha på roadracingsidan och många undrade om Rossi verkligen hade gjort rätt som bytt bort sin vinnande Honda.Framgångar på två hjul
Yamaha hade tagit fram en helt ny roadracingmaskin och ville verkligen ha den allra bästa föraren och en förare som kunde driva på utvecklingen av deras tävlingsmotorcykel.Valentino Rossi gjorde dem inte besvikna.Först säsongen i Yamaha-stallet inledde han med en seger i premiären som sedan ledde till ett nytt VM-guld när säsongen var över. Som om inte det var nog vann han även VM året därpå, 2005.När man ser Valentino Rossi tävla så har han alltid nummer 46 på motorcykel och på sin hjälm. Detta för att hedra sin pappa. Inom roadracingen är det standard att regerande världsmästaren alltid tävlar under starnummer ett. Om man tittar noga på Valentio Rossi under tävling så kan man faktiskt se att en etta är placerad upp på ena axeln.2006 inledde Rossi på sämsta tänkbara sätt och hamnade långt efter toppen. Men han kom igen på slutet och var nära att köra hem VM-segern i alla fall. Nicky Hayden vann till slut med endast fem poängs marginal. Inte heller 2007 nådde Valentio Rossi ända fram. Han slutade trea bakom Casey Stoner och Dani Pedrosa.Men 2008 var ordningen återställd. Han säkrade då sin åttonde VM-titel före just Stoner och Pedrosa. Nu leder han återigen VM-serien för 2009. I helgen vann han Tysklands GP och leder hela VM-serien. Återstår att se om det håller hela vägen. Att han är en av de allra största motorstjärnorna genom tiderna råder det inget tvivel om. Talang har han i överflöd och han har även ställt upp en del rallytävlingar med framgång.Inför säsongen ryktades det om att han skulle lägga av med roadracingen och satsa på Formula 1 istället. Ferrari skulle ha gett honom ett anbud.Det säger lite om hans kapacitet...
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!