Snart är bron över Söderleden klar
På flera platseri Norrköping pågår vägarbeten och det finns anledning för bilister att ta det lite försiktigt.
Den 20 september får bilisterna för första gången köra över den nya bron vid Skarphagen över Söderleden. NCC:s platschef Janne Söderqvist är glad över att man lyckats hålla tiden för den första etappen.
Foto: Fotograf saknas!
- Vi släpper på trafiken den 20 september. Komplicerade grundarbeten har orsakat smärre förseningar för oss men vi håller uppgjorda kontraktstider och till den 1 november ska hela etapp 1 vara klar, säger Janne Söderqvist som är platschef på NCC.
Ett 15-tal personer jobbar med projektet. När de var som flest låg arbetsstyrkan runt 35 personer. En vacker lönn på Ektorpssidan om Söderleden utlöste ett räddningspådrag tidigare i år men i övrigt har arbetet gått planenligt för NCC.
Bullerplank
I arbetsbodarna, intill vägbygget, sitter ritningar som visar hur Söderleden ska få den sista snygga finishen.
- Det blir träd i rondellerna och ett bullerplank med infälld belysning mot Skarphagens centrum. Bron får en speciell typ av lyktor som faktiskt lutar in mot körbanan och det blir säkert snyggt, berättar Janne Söderqvist.
Hela etapp 1 kostar 29,5 miljoner kronor och den 20 september blir den en invigningsceremoni när bilisterna släpps fram på den nya bron mellan Skarphagen och Ektorp.
På Riksbron i Norrköping leds trafiken om sedan ett par veckor på grund av ett större brorenoveringsarbete. Just nu är det norra körfilerna som är avstängda och när de är färdiga stängs södergående körfält av.
- Vi byter ut övergångskonstruktionerna i bron som var slitna. Jobbet ska vara klart i mitten av oktober, berättar Leif Engstrand från gatukontoret på Norrköping kommun.
Det är Peab som gör jobbet åt Norrköpings kommun till en kostnad av cirka 1 miljon kronor.
Markras vid Kanalgatan
I Lindö har Kanalgatan skurits av i höjd med Skårvägen. Där byter Sydkraft ut gamla va-ledningar och nyligen inträffade ett ras som har försenat arbetet.
- Marken är så dålig i området så vi fick ett ras för ett par dagar sedan, säger utredningsingenjör Fredrik Botvidsson på Sydkraft vatten.
- Vid tidigare rördragning har man återfyllt med gammalt material och nu rasade marken på ett ställe och grundvatten kom upp. Därför måste vi gå in och gräva större för att avlasta.
Rören har ändrat läge genom åren och det har blivit bakfall som drabbat närliggande fastigheter. När arbetet är klart i korsningen Kanalgatan/Skårvägen kan trafiken passera normalt medan arbetet fortsätter österut.
- Vi ska fortsätta arbetet ett par hundra meter in på Skårvägen och räknar med att det ska vara klart i oktober, säger Fredrik Botvidsson.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!