Söderledens utbyggnad tar tid

Kommunens ambitiösa plan för utbyggnaden av Söderleden går långsamt. Första delen av etapp ett har precis avslutats.
? Men det är inte bara pengarna som avgör hastigheten, säger Jan Söderkvist, platschef på NNC.

Norrköping2003-12-30 15:53
Den nya förbifarten på Skarphagsleden har precis blivit färdig. Under julhelgen kom belysningen på. Efter trettondagshelgen påbörjas grundläggningen av bron som ska gå över Söderleden.
? Att bygga själva gropen till bron borde gå på någon månad. Marken är dålig, vilket försvårar arbetet. Men till maj ska bron vara på plats, säger Jan Söderkvist.
Därefter byggs två rondeller och etapp ett är klar. Trafiken på Skarphagsleden återgår till det normala efter sommarsemestern, men inte förrän den 1 november 2005 beräknas etappen vara helt avslutad.
? Det är mycket runt omkring bygget som måste ordnas, till exempel bullerplank och sådana saker.

<b>Praktiska bekymmer</b>
Projektet att bygga ut Söderleden är ett samarbete mellan Norrköpings kommun och vägverket. Kommunen går in med ungefär 100 miljoner kronor. För att kunna hålla sin knappa budget måste pengarna fördelas etappvis.
Efter att denna etapp avslutats står Hagebygatan eller Fjärilsgatan på tur för ombyggnad. Vilken av dem det blir är ännu inte klart. Det är kommunen som bestämmer turordning.
? De kan inte bara se till vilken plats som är mest olycksdrabbad, utan även praktiska bekymmer måste räknas in, menar Jan Söderkvist.
Att ha två större projekt på gång samtidigt kan vara problematiskt av flera skäl.
? Vatten- och avloppsledningar liksom fjärrvärme måste ta vägen någonstans. Marknadsmässigt kan det också vara bra med en uppdelning i mindre etapper. Då kan också mindre entreprenörer vara med och lämna anbud, vilket gör att konkurrensen ökar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om