Lärare, föräldrar och tidigare anställda vittnar om problem på friskolan Nordic International School i Norrköping. Det är brister som Sophia Jarl inte kände till, berättar hon.
– Nej, det var nytt för mig. Jag har en bra dialog med friskolorna, men just det här har jag inte känt till, säger hon.
– Det är alltid besvärande att läsa att barn och föräldrar inte är nöjda med sin skola.
I NT:s granskning säger flera personer att skolan har brist på resurser, samtidigt som vi kan visa att ägaren Anders Hultin har flyttat stora summor från skolorna.
Hur ser du på att ägaren tog ut tio miljoner kronor från skolpengen och lade på aktieutdelning och annat, som en våffelstuga?
– Många friskolor är i grund och botten företag. Oavsett bransch arbetar företag med att skapa vinster och man gör olika saker med sitt överskott. Jag tycker att det är tämligen ointressant vad ett företag gör med sitt överskott. Det som är intressant när det gäller friskolorna, och alla skolor, är att barn och elever får en bra utbildning, säger Sophia Jarl.
Skulle inte skolpengen göra mer nytta i skolan än i en våffelstuga?
– Är det så att det saknas pengar i ett system och man upptäcker kvalitetsbrister via Skolinspektionen, då är det klart att den friskolekoncernen och ägaren måste fundera på om de använder resurserna på rätt sätt. Det åligger även de kommunala skolorna, säger hon.
Den borgerliga regeringen utreder nu möjligheten att begränsa vinstuttag från friskolor. Sophia Jarl tycker inte att det är en bra idé.
– En sådan begränsning skulle kunna göra att många duktiga friskolekoncerner, som levererar bra utbildning, inte skulle finnas kvar, säger hon.
I veckan föreslog det borgerliga styret i Norrköping att bland annat tre kommunala grundskolor ska läggas ned. Anledningen är ett minskat antal barn i kommunen och stigande lokalkostnader.
På friskolan Nordic har 93 av cirka 500 elever lämnat sedan i höstas och gått till andra skolor, såväl kommunala som friskolor.
– Det är inget problem för oss att ta emot fler från Nordic. Det kan vi också göra i samarbete med andra friskolor. Vi har många skolplatser som står tomma och vi har möjlighet att ta emot elever.