Ett grävarbete i gatan bidrog till att sopbilen inte kunde komma fram och tömma soprummet på en adress på Slottsgatan. Under tre veckor samlades soporna på hög i miljörummet.
Häromdagen tömdes det äntligen. Men de boende informerades först om att de skulle få betala en särskild avgift för den ovanligt stora mängden avfall som fraktades bort.
Nu backar kommunalägda Nodra AB – och ber de boende om ursäkt.
– Det är olyckligt att det har blivit så här. Vi har brustit i våra rutiner och våra kunder har kommit i kläm. De ska inte behöva betala extra, säger Emma Eriksson Puro, pressansvarig på Nodra.
– Vanligtvis får man betala en tilläggssumma om man, till exempel, ställer ut extra sopsäckar. Då kostar det. Men i det här fallet handlar det inte om någon extra mängd avfall. Detta ingår i det ordinarie avtalet. Det är för att vi inte har tömt i tid som soporna har samlats på hög. Vi ber också om ursäkt för de överfyllda sopkärlen i fastigheten.
– Vi har precis informerat fastighetsägaren om att de boende kan bortse från den extra fakturan.
Det ursprungliga kravet löd på 60 kronor per sopsäck som hämtades. Totalt rörde det sig om 40 säckar.
Det var sedan de boende på adressen först klagat hos entreprenören och sedan hört av sig till NT som Nodra grep in och rättade till det hela. Avfallspåsarna är nu borta från miljörummet även om arbetet i gatan utanför bostadshusen fortfarande pågår.