Livsfarligt "spårspring" påverkar 55-miljonersprojekt

Sex kilometer elektrifierad järnväg för 55 miljoner kronor. Men Skärblackas broproblem har påverkat projektet. "Det kom som en överraskning och skapade givetvis stora problem", säger Andreas Karlsson på Trafikverket.

Mellan Kimstad och Skärblacka har industrispåret elektrifierats. Säkerhet och signaler har också uppdaterats längs med sträckan.

Mellan Kimstad och Skärblacka har industrispåret elektrifierats. Säkerhet och signaler har också uppdaterats längs med sträckan.

Foto: Ulf Stråhle

Norrköping2023-06-09 10:00
undefined
Ett diesellok drar förbi Kimstad station. I framtiden kommer de gamla loken från 1960-talet vara historia på sträckan mellan Kimstad-Skärblacka.

Sträckan mellan södra stambanan i Kimstad och Skärblacka och Billerud är sex kilometer lång. Det sista jobbet utförs på industrispåret som kommer att bli mer miljövänligt och betydligt tystare när ellok som alternativ till diesellok kommer att trafikera sträckan.

55 miljoner kronor kostar projektet och ska göra att de tunga lastbilstransporterna till Billerud blir färre i framtiden. Förutom elstolpar har både ljud, ljus och bommar uppdaterats längs med sträckan.

– Det jag hört från boende här i Skärblacka och Kimstad är att det ska bli skönt att slippa höra diesellok i framtiden, säger platschef Johan Måntelius på Broby Spår när de nya starkströmsledningarna hängs upp i luften.

undefined
Johan Måntelius är platschef för Broby Spår som är entreprenör i upprustningen av industrispåret.

I månadsskiftet mellan maj och juni genomfördes en första besiktning. Vecka 24 ska inkopplingen vara klar och en sista slutbesiktning av projektet ska göras i augusti.

– Det är fem plankorsningar som vi uppdaterar med nytt ljud och ljus enligt den nya standarden. Sedan är det på ett ställe som vi uppgraderar med bommar för säkerheten, säger Andreas Karlsson på Trafikverket.

I projektet har det funnits en del naturliga utmaningar som markförhållandena längs med spåren, samt grävjobben utanför Billeruds ställverk där anläggningens strömförsörjning går i marken.

undefined
Sedan vägbron stängdes av har järnvägsbron drabbats av mycket spårspring. "Det är absolut livsfarligt", säger Andreas Karlsson på Trafikverket.

Men störst problem vållade den avstängda vägbron för personbilstrafik och gående i Skärblacka.

– Eftersom den vägbron stängdes av har vi drabbats av en del spårspring på järnvägsbron. Gångtrafik, men även cyklar och mopeder tar sig över den här vägen. Det är absolut livsfarligt. Vi håller på att hitta en lösning som gör att man inte ska kunna gå eller ta cyklar. Detta för allmänhetens säkerhet och inte för att jäklas med någon, säger Andreas Karlsson.

Elektrifieringen gör det ännu mer angeläget att få bort obehöriga från spåren.

– Ledningarna i sig är livsfarliga med 15 000 volt hängandes i luften, säger Andreas Karlsson.

undefined
Det är starka krafter i rörelse när ledningarna ska spännas upp, inte bara de 15 000 volt som senare kommer kopplas på när renoveringen av sträckan är klar.

För Billerud återstår att elektrifiera den egna bangården inne på industriområdet.

– Utifrån rådande marknadssituation, det ekonomiska läget i vår omvärld och som följd av situationen i Ukraina har Billerud valt att senarelägga vår del av projektet. Det betyder konkret att ombyggnation av spår och elektrifieringen av banvallen inne på bruksområdet kommer påbörjas tidigast under 2024, säger kommunikationschef Niclas Brantingson på Billerud.

Karta: Skärblacka tågstation
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!