Antalet personer som rört sig på tågspåren har ökat det senaste året – och Kimstad station är värst drabbad, något som vi berättat om tidigare.
Enligt Trafikverket har det sedan december förra året rapporterats 18 fall med obehöriga på spåren och åtta fall av sabotage, bara vid Kimstad station. Det har lett till att över 80 tåg drabbats av förseningar, och i vissa fall påverkas upp till sju avgångar vid varje incident.
Niclas Eklund är beroende av pendeltåget för att ta sig till jobbet. Han har inte själv sett någon på spåren, men har hört mycket om det.
– Det är svårt att förstå hur man törs göra det. Jag har inte drabbats så mycket av förseningar men min dotter har blivit upp emot en halvtimme sen till skolan på grund av det, säger han.
David Ånell pendlar från Skärblacka till jobbet i Linköping. Han har inte upplevt några större problem med tågen – mer än förseningar ibland.
– Det har inte drabbat mig, men det är ofta som jag precis hinner med ett tåg och sedan får ett meddelande om att det springer obehöriga på spåren, säger han.
Trots problemen är Östgötapendeln det pendeltåg i Sverige som är bäst på att hålla tiderna. Enligt Trafikverkets rapport låg punktligheten under 2024 på 94 procent av alla avgångar. Men när ett larm kommer in om att någon rör sig på spåren tar det minst två timmar för all trafik att gå enligt tidtabellen.
– Jag förstår inte riktigt vad de har där att göra. Det är tråkigt och irriterande och det ställer till det mycket för oss som pendlar. Vi som behöver ta oss till Norrköping och Linköping kan ta bussen men restiden dras ut, säger Oscar Kageryd.
Johan Kindén, vd för Östgötatrafiken, berättar att det främst handlar om vandalism kring stationerna – exempelvis stenkastning – medan folk längre bort från stationerna genar över spåren.
– Vi har en kontinuerlig dialog med Trafikverket för att kunna utöka stängsel vid stationsområdet som åtgärd för att minska spring, säger han.
Många av dem som rör sig på spåren uppges vara ungdomar. Därför har Östgötatrafiken under våren, tillsammans med räddningstjänst och polis, hållit en informationskampanj i skolor för att informera om riskerna.
– Det blir stora förseningar och en jättestor kundpåverkan. Tillsammans med andra aktörer som kör tåg måste vi få ensamrätt till spåren om vi ska kunna upprätthålla vårt kundlöfte, säger Johan Kindén.