Städer med spårväg kräver statsbidrag

Sex städer som satsar på spårvägsutbyggnad går samman i föreningen Spårvagnsstäderna.

Spårvägen miljövänlig eller bara ett stelt transportmedel? Arkivbild: Michael Svensson

Spårvägen miljövänlig eller bara ett stelt transportmedel? Arkivbild: Michael Svensson

Foto: Svensson Michael

Norrköping2009-09-19 00:19
Norrköping, Göteborg, Stockholm, Malmö, Helsingborg och Lund har mycket gemensamt, konstaterar miljöpartisten Karin Svensson Smith, en av initiativtagarna till föreningen.

 

- Att gå samman och driva krav gemensamt ger tyngd, säger hon.

 

- Vi måste trycka på för att få beslutsfattarna att inse hur viktigt det är att satsa på miljövänlig kollektivtrafik.

 

24 miljarder
Miljöpartiet kräver ett nytt statsbidrag till byggande av spårvägar omfattande totalt 24 miljarder kronor under 15 år.

 

- Skillnaden mellan vår politik och den borgerliga alliansens är att vi vill satsa pengar på spår, medan regeringen lägger pengarna på motorvägar, säger Karin Svensson Smith.

 

Hon menar att det är viktigare att satsa på fordon som har framtiden för sig, än att försöka rädda en tynande bilindustri. Men spårvägsutbyggnad är inte enbart en miljö- och klimatfråga. Det handlar också om nya jobb.

 

Elektriska system för spårvagnar tillverkas enligt Karin Svensson Smith hos Bombardier i Västerås. Även Alstom tillverkar komponenter till spårvagnar, säger hon.

 

Dörren stängd
Kommunalrådet Stefan Arrelid (MP) välkomnar den nya föreningen.

 

- Alla initiativ som verkar för utbyggd spårväg är steg i rätt riktning, säger han.

 

- Att den borgerliga regeringen stängt dörren för statsbidrag får inte innebära att planer för framtiden läggs på is.

 

Norrköping reserverade redan på 60-talet mark för spårväg till Ektorp-Vilbergen. Planer som skulle kunna aktualiseras när bostadsområdet södra Vrinnevi mellan sjukhuset och Kårtorp byggs.

 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om