Det kommer att hända mycket kring området runt Folkets park när den sista etappen av Sandtorp ska göras i ordning.
Det kommer att påverka spårvagnstrafiken under hela tolv månader från och med 10 december.
– Vi bygger om hela Sandtorp nu med nya vägar bland annat. Vi måste renovera och byta både spårväxlar och spår, och passar samtidigt på att göra en mindre förändring i dragningen för att anpassa spåret efter utbyggnaden i Sandtorp, säger Jan Holmberg, projektsamordnare på stadsmiljö och infrastruktur, samhällsbyggnadskontoret.
Bland annat kommer den delen av spårvagnsspåret som idag går på egen banvall från Folkets Park förbi Santa Maria-kyrkan att flyttas och gå på Folkborgsvägen som också delvis får en ändrad dragning och ska ansluta till Hjalmar Brantings gata. En ny gata ska byggas, Vindrosgatan, och parker och grönområden ska anläggas.
– När man bygger och planerar spår är det egentligen bara under mars-oktober man kan jobba när det handlar om grundarbeten. Det går inte att packa grus om det är för kallt, säger Jan Holmberg.
Till en början kommer linje 3 att vända vid vändslingan vid Folkets park. Där ersätts kollektivtrafiken med buss sista biten till Klockaretorpets vändplats. Bussarna kommer att gå med samma turtäthet som spårvagnarna, men färdvägen skiljer sig något. Hållplatser för ersättningsbuss kommer att finnas på Folkborgsvägen och Moa Martinsons gata. Det kan stundtals bli en stökig trafiksituation.
– Bil- och busstrafik kommer att kunna passera, men räkna med att det tar längre tid. Under delar av arbetets gång kan vi också behöva leda om trafiken på andra gator. Mitt tips för den som vill undvika köer är att försöka välja en annan väg, säger Jan Holmberg.
Sedan ska spårvagnsspåret renoveras på sträckan mellan Söderleden och hållplatsen Bastuban. Då ska en ny vändslinga byggas.
– Från mars 2024 är linje 3 avstängd från Söder tull till Klockaretorpet fram till slutet av augusti. Då har man byggt klar den nya vändslingan. Sen går linje 3 upp dit igen. Den nya vändslingan flyttas lite närmare Hjalmar Brantings gata, säger Jan Holmberg.
Går allt som planerat kommer spårvagnen att rulla som vanligt igen i november/december 2024. Det är ett av de mest omfattande spårarbeten som gjorts i Norrköping under senare år.
– Spårbytet på Nygatan för något år sedan var också väldigt omfattande. Det gjordes också mellan mars-november, säger Jan Holmberg.