Stark Victory utmanar Harley

När man talar om amerikanska motorcyklar tänker de allra flesta på Harley Davidson. Men uppstickaren Victory kommer starkt.

Victory satsar bland annat på bra prestanda på sina custom-mc.

Victory satsar bland annat på bra prestanda på sina custom-mc.

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2009-06-02 00:17
Företaget Polaris är känt för tillverkning av snöskotrar och även vattenskotrar.När de såg hur Harley Davidson skördade stora framgångar med sina motorcyklar, som var byggda med extremt mycket amerikansk attityd, ville de haka på deras succé.Tekniker och ekonomer satte sig ned och planerade för fullt.Man ville ha en motorcykel med en V-twinmotor som bas och som sedan kunde fås i olika alternativ som touring, sporttouring eller cruiser.1997 presenterede företaget sin allra första mc-modell som gick under beteckningen V92C.Själva premiärvisningen skedde på Planet Hollywood i Mall of America. Visningen leddes av legendariske racingföraren Al Unser.Året därpå fanns den ute på marknaden.Modellnamnet V92C visar att motorn ligger på 92 cubiktum i cylindervolym. Det motsvarar cirka 1500 cc. Vid den här tiden var det en ovanligt stor slagvolym och man brukar säga att det var vid den här tiden som det stora kubikkriget startade bland custommotorcyklarna runt om i världen.Amerikanskt viktigt
Victory-motorcyklar tillverkas i Minnesota och Iowa. Man håller fast vid att det ska vara en så amerikansk motorcykel som möjligt.I stort sett samtliga delar är tillverkade inom landet frånsett bromsarna som kommer från Brembo och det elektroniska bränslesystemet som är tillverkat i England.De första modellarna kom med femväxlade lådor, senare övergick man till sexväxlat. De stora V-motorerna var uppbyggda med enkla överliggande kamaxlar, dubbla vevstakar och hydrauliska lyftare.Även om man sneglat mycket på Harley Davidson så har man inte följt deras konecpt rakt av. Det märks bland annat på smörjningen. Harley Davidson har oljan i en separat oljetank, Victory har valt att satsa på oljesump, samma system som finns i de flesta bilar.För att få till motorn så bra som möjligt samarbetade man mycket med bland annat Cosworth.V92C motorn hade till en början cirka 55 hästkrafter, vilket kom att ökas till 83 hästkrafter på senare modeller. Rent prismässigt lade man sig snäppet under Harley Davidson, men betydlig högre än motsvarande japanska motorcyklar.Många var dock skeptiska till om Victory skulle överlevs särskilt länge i den hårda konkurrensen med Harley Davidson. Excelsior-Henderson försökte med samma sak men fick ge upp och gå i konkurs.Man började i så liten skala som möjligt för att inte dra på sig onödiga kostnarer. I början var man inte mer än 25 personer på lönelistan och första serien var på cirka 2 500 enheter per år. Återförsäljare kom och gick eftersom Victory ensam kunde inte stödja ett återförsäljaravtal.100 kubiktum
Men man hängde kvar genom åren och 2003 presenterades modellen Vegas som var mycket mer tilltalande än sina föregångare. Cylidervolyman hade även ökats till 100 kubiktum.Det var väl ungefär vid den tidpunkten som Victory kunde säga att man fått fotfäste på marknaden.Länge valde man att enbart sälja sina motorcyklar i USA. Företaget hävdade att man hade så stor efterfrågan i hemlandet att det räckte för den produktion man hade.Sedan två år tillbaka har Victory en svensk återförsäljare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!