Det var mitt i rusningstrafiken på eftermiddagen den 31 maj som olyckan inträffade. Mikael Berggren var på väg till en butik när han plötsligt tvingades att väja för att inte köra in i bilarna framför.
– Jag tyckte mig se något bakom döda vinkeln och vände mig bort i någon hundradels sekund. När jag vände mig om igen hade bilarna framför fått panikbromsa vid övergångsstället. Jag blev tvungen att punktbromsa med handbromsen varpå hjulet låste sig – sen sa det bara pang, berättar Mikael Berggren.
Den rutinerade mc-föraren hade ramlat och fått motorcykeln över sig. Mikael Berggren skadades som tur är inte allvarligt, men han är rejält mörbultad och blåslagen. Dagen efter olyckan fick det bli ett besök på akuten ändå.
– När jag kom hem började smärtorna komma. De förklarade på sjukhuset att adrenalin är ett bra bedövningsmedel.
Motorcykeln i fråga väger 320 kilo och Mikael Berggren lyckades inte komma loss för egen hand. Han har, via en efterlysning på Facebook, lyckats komma i kontakt med cyklisten som var först på plats och hjälpte honom att komma på fötter igen.
– Jag var så chockad efteråt att jag knappt kommer ihåg vad jag sa till killen, men nu har jag varit och tackat med en flaska rom. Han blev jätteglad, för det var tydligen hans favoritrom. Det blev en fullträff.
Med tanke på hur tung motorcykeln är kan man säga att cyklisten, Jakob Gardeving, i alla fall var rätt person på rätt plats.
– Jag är byggsmed och jobbar med rätt tunga grejer. Och jag tränar en hel del. Det blev också ett adrenalinpåslag när det hände och man blir kanske stark i de lägena, säger Jakob Gardeving.
När olyckan inträffade tvekade han inte för en sekund att hjälpa till.
– Jag rusade fram så fort jag kunde och lyfte lite på motorcykeln så att han kunde komma loss. Sedan hjälptes vi åt att ställa upp motorcykeln och ledde bort den på trottoaren.
Bilisterna som färdades bakom Mikael Berggren gjorde dock ingen ansats att hjälpa till.
– Det sista jag minns är att jag blev förbannad och vrålade: "Kan ingen jävel komma och hjälpa mig?". Det kanske gick väldigt snabbt men jag minns att jag kollade upp och såg att folk satt kvar i bilarna. Om jag var i samma position hade jag satt på varningsblinkers och i alla fall försökt hjälpa till, även om man inte klarar det, säger Mikael Berggren.