Staten söker regionala pengar
Norrköping, Linköping och landstinget har gemensamma tillgångar på ungefär 30 miljarder kronor när staten kräver att de skall skjuta till pengar för att Ostlänken ska bli verklighet.
Det undrar Leif Zetterberg, statssekreterare hos infrastrukturminister Åsa Torstensson.
- Frågan är, säger han, var pengarna gör mest nytta?
Zetterberg vill ha igång en stor diskussion om hur järnvägar och vägar ska betalas i framtiden.
Men regeringen går snabbare fram än så.
Pengar till Citybanan
Redan nu har före detta borgarrådet i Stockholm, Carl Cederschiöld, m, fått i uppdrag att förhandla med både Östergötland om Mälardalen för att få dem att vara med och betala Citybanan i Stockholm. Utan den kommer Ostlänken att bli ett slag i luften.
Det saknas fem miljarder till banbygget och eftersom Östergötland har nytta av Citybanan bör de vara med och betala, anser regeringen. Landstinget i Stockholms län har redan skjutit till 2,5 miljarder.
Hårda krav
Det här är med all sannolikhet bara en föraning om de krav staten kommer att ställa när förhandlingarna om själva Ostlänken kommer på tapeten.
Staten nöjer sig inte med privata bolag som Skanska som partners i järnvägsbygget.
- Dessutom har vi behov av dubbelt så mycket pengar som vi har tillgång till för investeringar i vägar och järnvägar, säger Zetterberg.
Inga önskelistor
Den nya regeringen anser att vägnätet håller på att förfalla och satsar en halv miljard om året för underhåll. Listan över nybyggnationer är dessutom lång. Dit hör bland annat den planerade lyftbron över göta Kanal vid Söderköping.
Samtidigt deklarerar Zetterberg att det inte är någon mening för regioner och län att komma med önskelistor på ny infrastruktur.
- Man måste samverka och komma överens om vilka projekt som är absolut viktigast. Ostläkenprojektet är ett bra exempel på det. Men det kommer inte att finnas gräddfiler för några projekt i framtiden.
Ostlänken viktigast
Hela Östergötland verkar i dag vara överens om att Ostlänken är regionens viktigaste projekt. Järnvägen skall bygga ihop Norrköping och Linköping och skapa en gemensam arbetsmarknadsregion tillsammans med Stockholm. Ekonomisk tillväxt och nya arbetstillfällen anses vara beroende av järnvägen. För kommunerna hägrar fler skattebetalare och högre inkomster.
- Man måste lyfta blicken och fundera över hur medborgarna ska tjäna pengar i framtiden, säger Zetterberg. Då är det kanske viktigare att det finns en järnväg än att kommunerna äger fastigheter.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!