"Statens flygpolitik dyr för Norrköping"

- Norrköpings problem är inte Linköping, utan Stockholm. Det är budskapet som Svenska regionala flygplatsers vd Peter Larsson tar med sig till Almedalen.

Foto: Matz Glimhed

Norrköping2012-07-03 00:00

I den lokala debatten har det mesta handlat om hurvida antalet flygsäten i Östergötland är större än behovet av dem. Det är fel sätt att se på saken, enligt Peter Larsson.

Gynnar de stora
- Staten äger de stora, inkomstbringande flygplatserna. Bolaget (Swedavia) har funnits i ett och ett halvt år och visar en vinst på en och en halv miljard på den tiden. Samtidigt får vi kämpa med en ganska skral ekonomi. De kan plocka vinster från Arlanda och jämna ut det med minskade avgifter på Sturup.

Enligt Peter Larsson är det inte rimligt att förvänta sig samma avkastning av mindre flygplatser. Dessutom finns det en risk att Norrköping flygplats blir extra utsatt i framtiden.

- Staten har en idé om att flygplatser som ligger ganska tätt ska tvingas ha kvar Luftfartsverket som operatör, medan andra tillåts upphandla. De fyra flygplatser som tillåtits göra det hittills har minskat sina kostnader med ungefär 30 procent. Staten tjänar pengar på de stora, medan ett tiotal flygplatser, till exempel Norrköpings, råkar ut för högre kostnader än andra. Det tycker vi är fel, konstaterar han.

Sista chansen
Under Almedalsveckan hoppas Peter Larsson väcka uppmärksamhet kring frågan om statens roll i flygtrafiken.

- Det kommer en stor infrastrukturpreposition nu till hösten, så detta är lite som sista chansen att nå ut på en så stor arena. Jag har varit där tidigare, i flera sammanhang, och det är svårt att nå ut genom bruset.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om