Det var strax efter nyår som Svärtingehus skola mötte problem med skadegörelse, som till en början bestod av krossade fönsterrutor. Nu har problemen eskalerat.
Det var efter påsklovet som skadegörelsen började bli allt grövre. Gärningspersonerna nöjer sig inte längre med att bara krossa rutor. De har kastat ner takpannor och haft sönder skolkökets kylaggregat.
– I början nöjde de sig med att trycka av våra kylaggregat som sitter på taket. När de märkte att vi bara gick upp och knäppte på dem igen har de sparkat sönder aggregaten. Det är en tråkig utveckling, berättar Malin Tornell Wennström, rektor på Svärtingehus.
Skolan har polisanmält händelserna var och en för sig och jobbar tillsammans med kommunen och fastighetsägarna för att öka säkerheten så gott det går.
I ett försök att nå ut till allmänheten skrev Malin Tornell Wennström ett inlägg på Facebook, där hon vädjade till allmänheten om att vara uppmärksam på vad som händer runt skolan. Hon förklarade att kostnaderna för skadegörelsen uppgår till omkring 100 000 kronor. När vi pratar med Malin Tornell Wennström på onsdagseftermiddagen förklarade hon att den summan har stigit.
– Det var summan innan vi haft takläggare ute och reparatörer till aggregaten, så det är långt över 100 000 kronor nu.
Utöver att skadegörelsen har kostat skolan både pengar och tid har den lett till att skolan fick stänga av kökets frysar helt, då aggregaten förstörts. Skolan fick också stänga av en del av en avdelning då ett krossat takfönster gjorde att det uppstod en vattenläcka i skolans lokaler.
– Det var som jag skrev i inlägget där att det blir en otrygghet för både personal och barn. Personalen som öppnade fritidshemmet på morgonen skulle gå in på den här avdelningen och där var det fullt med glassplitter och vatten. Det blir en säkerhetsfråga.
Nu önskar skolan att föräldrar i Svärtinge pratar med sina barn om konsekvenser av skadegörelse och hoppas att inlägget ska leda till att det lugnar ner sig.
"Vi behöver få ägna den sista tiden av terminen till det som vi är här för att göra – se till att eleverna får utvecklas kunskapsmässigt och inte inventera antal trasiga rutor, sopa glaskross eller planera om vår undervisning", skrev Malin Tornell Wennström i Facebookinlägget.