Stora hål på Norrköpings vägar: "Väldigt mycket skador"

Flera potthål runt om i Norrköping har gjort det besvärligt för bilisterna de senaste dagarna. ”Det blir lite som att åka slalom", säger Åsa Osbring.

Kommunens entreprenörer jobbade hårt för att fylla igen potthålen på bland annat Sjötullsgatan under torsdagen

Kommunens entreprenörer jobbade hårt för att fylla igen potthålen på bland annat Sjötullsgatan under torsdagen

Foto: Axel Johansson

Norrköping2024-01-26 08:29

Sjötullsgatan, Ströbogatan, Dagsbergsgatan och Kneippenrondellen. Där har du några av de platser i Norrköping där hål i vägbanan uppstått sedan snön smällt.

Kommunens entreprenörer har fått slita för att få bukt på problemet.

– Det är mer än vanligt nu. Mest beror det på dåliga vägar och eftersatt vägunderhåll, säger en entreprenör som vi pratade med på torsdagen.

undefined
Kommunens entreprenörer jobbade hårt för att fylla igen potthålen på bland annat Sjötullsgatan under torsdagen

Det är Trafikverket som har underhållsansvaret för de statliga vägarna runt om Norrköping. Det finns gott om dem med E4, E22 samt väg 51 och 55 som de mest trafikerade.

Olle Andersson, projektledare för Bas Väg med extra koll på ”våra” vägar, bekräftar att det är en besvärlig situation just nu.

– Det dyker upp nya ärenden om vägskador hela tiden. Vi kan bara utföra tillfälliga nödlösningar så här års. Vi får vänta till våren och sommaren med nya asfalteringsarbeten. Det är möjligt att vi måste prioritera om var vi ska sätta in insatserna då, efter den här vintern, säger han.

– Det har varit extra stor belastning på vägarna den senaste tiden. Snö och vatten är asfaltens värsta fiender. Särskilt i kombination med stora temperaturskillnader. Problemet är över hela landet.

undefined
”Jag har sett några riktigt djupa. Jag minns inte exakt var men tror det var vid en rondell på Söderleden. Det är inte bra att köra på kvällen när man inte upptäcker hålen i tid. Jag har inte kört ner själv men jag kör extra försiktigt och undviker att köra på kvällen”, säger Weine Josefsson.

Olle Andersson berättar också att Trafikverket ständigt har vägvakter ute på vägarna för att inventera beläggningen och upptäcka skador. Dessutom är det ett ständigt flöde av kundärenden.

– Vi har ett underhållsunderskott på vägnätet. Vi har ett uppdrag av regeringen och en viss summa för att sköta uppdraget. Vi måste vidmakthålla att våra vägar håller och nu råder det delvis nya tongångar inom verket om hur vi ska klara det. Det kan bli en omprioritering. Vi har de pengar vi har.

Olle Andersson konstaterar dessutom att Norrköping är en utsatt knutpunkt.

– Det är flera vägar som sammanstrålar samtidigt som det är hård belastning på vägarna. Det är givetvis den tunga trafiken som sliter mest på vägbeläggningen, säger Olle Andersson.

undefined
”Framför allt nere vid Dagsbergsvägen har jag sett att det är många potthål. Jag har själv inte kört ner i något, men man får vara lite extra uppmärksam”, säger Thomas Håkansson.

En som drabbats är Peter Uhman. Under onsdagen körde han ner i ett stort potthål i Söderbergsrondellen på Risängen. Och fick punktering på bilen.

– Det var världens smäll! Det är surt för jag antar att man inte kan få någon ersättning av kommunen. Men de verkar i alla fall ha lagat det snabbt, säger han.

Bauta Swensson vid Björdes Bilbärgning berättar att bärgarna fått flera uppdrag på grund av potthålen.

– Det har varit vid stora rondellen över riksvägen där Söderleden går på. På E4:an norrut mot Stavsjö hämtade vi upp ett fordon som åkt av vägen efter ett potthål. Det har även varit några som drabbats i Finspång, säger Bauta.

Åsa Osbring körde från Söderköping till Ingelsta och fick väja på vägen.

– Det blir lite som att åka slalom. Jag kan väl uppskatta att det var runt 14-15 potthål på vägen hit, säger hon.

undefined
Åsa Osbring körde från Söderköping till Ingelsta och fick väja på vägen. ”Det blir lite som att åka slalom. Jag kan väl uppskatta att det var runt 14-15 potthål på vägen hit”, säger hon på väg in till köpcentrumet.

Albert Helander, platschef vid Asfaltsgruppens Norrköpingskontor, var under torsdagen ute för att kolla om företaget kunde bistå kommunens driftentreprenör.

Är det ett exceptionellt läge?

– Det tycker jag faktiskt. Jag vet inte om det är tillfälligheter eller om vädret har varit extremt. Men det uppkom väldigt mycket skador på kort tid här, säger han.

Han tror inte att det är asfalten i sig som är boven i det här dramat.

– Oftast handlar det om gamla beläggningar. Det är inte asfalten egentligen utan det är marken under som rör sig. Om en spricka uppstår går vattnet ner i den och när det fryser sprängs asfalten sönder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!