Fusk med AI ökar bland studenter på universitetet

Allt fler studenter stängs av för AI-fusk på Linköpings universitet. Samtidigt är det svårt att upptäcka den som fuskar. "Vi har ganska små möjligheter att genomskåda om AI har använts", säger Mattis Karlsson, lektor vid avdelningen för socialt arbete på Campus Norrköping.

Emilia Samuelsson, Dorothea Rüdeberg Rund och Tindra Österås känner till att det fuskas med AI på LiU

Emilia Samuelsson, Dorothea Rüdeberg Rund och Tindra Österås känner till att det fuskas med AI på LiU

Foto: Fredrik Nygren

Norrköping2025-01-05 10:30

Nyheten i korthet

  • Allt fler studenter vid Linköpings universitet stängs av för fusk med artificiell intelligens (AI), men det är svårt att upptäcka. Under 2024 hanterade universitetets disciplinnämnd 20 fall av misstänkt AI-fusk.
  • Studenter använder AI bland annat för att generera texter eller omformulera svar.
  • Universiteten behöver anpassa sig till den nya tekniken, både för att förhindra fusk och för att lära studenter hur AI kan användas på ett produktivt sätt inom reglerna för examinationer.

Fallen där artificiell intelligens (AI) används vid tentor och uppsatser blir fler. 

Under året har disciplinnämnden vid Linköpings universitet (LiU) hanterat 20 ärenden där det fanns misstankar om otillåten användning av generativ AI. Tolv studenter stängdes av och tre fick varning. 

Det kan jämföras med 2023 då 19 personer misstänktes för AI-fusk, två studenter stängdes av och fem varnades. 

– Om uppgiften är att generera en text så kan du be AI-skriva den, då har ju du inte skrivit den. Det är väl det främsta fusket, säger Mattis Karlsson.  

undefined
"Vissa lärare säger att de kan se att AI använts, men jag vet inte hur lätt det är egentligen", säger LiU-studenten Emilia Samuelsson när vi ställer frågor om AI som ett otillåtet verktyg på prov och examinationer.

De studenter vi möter på Campus Norrköping känner till att det fuskas.

--Ja det händer nog ganska ofta, säger Emilia Samuelsson.   

undefined
Tindra Österås, student på Linköings universitet, tror det är svårt för lärare att genomskåda fusk med AI.

Kurskamraten Tindra Österås på förskollärarprogrammet känner också till andra som tagit otillåten hjälp av AI: 

– Ja, om de inte kan svara på en fråga skriver de in den, tar svaret och gör om det lite för att det inte ska märkas, säger hon. 

undefined
Dorothea Rüdeberg Rund, LiU-student, känner till dem som fuskat med hjälp av AI: "De har skrivit in en fråga och sen använt det svaret som AI gav".

Dorothea Rüdeberg Rund:  

– Man använder AI för att få omformuleringar eller när man inte vet hur man ska förklara.   

undefined
Mattis Karlsson, lektor i socialt arbete, Linköpings universitet.

För lärarkåren handlar det om att ta till sig den nya tekniken i undervisningen, säger lektor Mattis Karlsson:    

– AI kom fort och överallt på universiteten görs förändringar för att komma i kapp. Det kanske inte bara handlar om att stävja fusk utan också att lära oss och lära studenterna hur vi kan använda AI på ett produktivt sätt inom reglerna för examinationerna.

Karin Axelsson är prorektor vid Linköpings Universitet och ordförande i disciplinnämnden. Hon säger att det handlar om att tänka på ett nytt sätt för universiteten. 

undefined
Karin Axelsson, prorektor vid Linköpings universitet och ordförande disciplinnämnden

– När generativ AI blev mer tillgänglig skakade det om examinationen på universitet och högskolor, tills vi såg över vilka examinationsformer och anvisningar vi har för våra kurser.

Det finns sätt att försöka förhindra fusk: 

– Det kan vara att man inte har lika mycket hemtentor och examinationer som man skriver själv under en längre tid. Eller om man lägger till komplement som sker på plats eller i seminarieform i en kontrollerad miljö. Det kan också vara så att man uppmuntrar till användning och sedan gör något med den texten som genererats, säger Karin Axelsson.

– Merparten vill göra rätt, alla vill inte fuska bara för att möjligheten finns. Men fuska med hjälp av generativ AI kommer man att göra och vi kommer att ha fall framöver i disciplinnämnden, säger hon.

Så AI-fuskar studenterna

Under 2024 anmäldes 147 ärenden till Disciplinnämnden vid LiU (114 under 2023). Av dem handlade 20 ärenden om misstänkt otillåten användning av generativ AI (ett av ärendena handlade om två studenter där den ena stängdes av och där den andra inte fick några disciplinära påföljder). Totalt stängdes tolv studenter av för AI-fusk, tre varnades och fem fick inga disciplinära åtgärder. 

Det som skapade misstankar om AI-fusk i år var bland annat användning av begrepp som inte togs upp i kurslitteraturen, påhittade referenser, stor skillnad mellan studenternas muntliga och skriftliga språkförmåga, likheter med AI-genererad text samt att studenterna erkänt när de fått frågan om de använt AI. 

Artificiell intelligens (AI) handlar om att skapa system som kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig förmåga att inhämta och använda kunskap. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!