Fallen där artificiell intelligens (AI) används vid tentor och uppsatser blir fler.
Under året har disciplinnämnden vid Linköpings universitet (LiU) hanterat 20 ärenden där det fanns misstankar om otillåten användning av generativ AI. Tolv studenter stängdes av och tre fick varning.
Det kan jämföras med 2023 då 19 personer misstänktes för AI-fusk, två studenter stängdes av och fem varnades.
– Om uppgiften är att generera en text så kan du be AI-skriva den, då har ju du inte skrivit den. Det är väl det främsta fusket, säger Mattis Karlsson.
De studenter vi möter på Campus Norrköping känner till att det fuskas.
--Ja det händer nog ganska ofta, säger Emilia Samuelsson.
Kurskamraten Tindra Österås på förskollärarprogrammet känner också till andra som tagit otillåten hjälp av AI:
– Ja, om de inte kan svara på en fråga skriver de in den, tar svaret och gör om det lite för att det inte ska märkas, säger hon.
Dorothea Rüdeberg Rund:
– Man använder AI för att få omformuleringar eller när man inte vet hur man ska förklara.
För lärarkåren handlar det om att ta till sig den nya tekniken i undervisningen, säger lektor Mattis Karlsson:
– AI kom fort och överallt på universiteten görs förändringar för att komma i kapp. Det kanske inte bara handlar om att stävja fusk utan också att lära oss och lära studenterna hur vi kan använda AI på ett produktivt sätt inom reglerna för examinationerna.
Karin Axelsson är prorektor vid Linköpings Universitet och ordförande i disciplinnämnden. Hon säger att det handlar om att tänka på ett nytt sätt för universiteten.
– När generativ AI blev mer tillgänglig skakade det om examinationen på universitet och högskolor, tills vi såg över vilka examinationsformer och anvisningar vi har för våra kurser.
Det finns sätt att försöka förhindra fusk:
– Det kan vara att man inte har lika mycket hemtentor och examinationer som man skriver själv under en längre tid. Eller om man lägger till komplement som sker på plats eller i seminarieform i en kontrollerad miljö. Det kan också vara så att man uppmuntrar till användning och sedan gör något med den texten som genererats, säger Karin Axelsson.
– Merparten vill göra rätt, alla vill inte fuska bara för att möjligheten finns. Men fuska med hjälp av generativ AI kommer man att göra och vi kommer att ha fall framöver i disciplinnämnden, säger hon.