Både hon och utbildningsdirektör Sofie Lindén säger att de är väl medvetna om att det finns mycket kvar att göra när det gäller arbetsmiljön i skolan.
– Det är ett av flera skäl till att skolan har varit högst prioriterad i vårt budgetarbete under flera år, säger Kikki Liljeblad.
Ett område som kommunen jobbar aktivt med är organisationen för barn i behov av särskilt stöd. Utbildningsnämnden har sedan tidigare fattat beslut om att skapa en områdesbaserad organisation, där skolor i de olika områdena kan samarbeta och under året ska möjligheterna för en resursskola utredas.
– För det är inte bra att man som förälder känner att eleven inte får stöd och hjälp och jag delar uppfattningen att vissa stödinsatser behöver utvecklas, säger Kikki Liljeblad och påpekar att antalet barn med särskilda behov dessutom har ökat generellt i Sverige, liksom den psykiska ohälsan bland barn och unga.
– Det får så klart en direkt påverkan på arbetsmiljön i klassrummen, något vi behöver förhålla oss till.
Hon vill se över möjligheten att få in olika kompetenser i skolorna, som socialsekreterare eller professionella mentorer. Kikki Liljeblad vill också verka för att höja andelen utbildad personal och fatta beslut som minskar administrationen för medarbetarna i skolan.
En annan viktig del för att skapa en bättre arbetsmiljö är rektorernas arbetssituation.
– Vi arbetar aktivt för att förbättra deras förutsättningar genom att bland annat minska antalet medarbetare per chef. Det ger bättre möjligheter för fler enskilda samtal och en tätare dialog om arbetsbelastning, uppdrag och arbetsmiljö, säger Sofie Lindén.
Hon tar upp att utbildningskontoret jobbar med en förstärkt och längre introduktion för rektorer som sjösätts efter sommaren och även med matchning där chefer ska få uppdrag de passar för.
– Om man till exempel är en ny rektor kan man få ansvar för ett mindre antal medarbetare eller arbeta i delat ledarskap, säger Sofie Lindén.
Hon betonar att hon förstår de utmaningar föräldrarna beskriver.
– Det är självklart inte bra att de upplever att de inte fått den hjälp och det stöd som de ser att barnet är i behov av. Skolan ska ta varje enskilt barns behov på största allvar och om man som förälder upplever att så inte är fallet är det bra att man reagerar, säger Sofie Lindén.