– Det har blivit ett missförstånd, att det skulle vara nåt slags förklätt markköp här, och det kan vi "döda" direkt, säger Jesper Low, vd för Norrköpingsföretaget Independent Business Group (IBG).
– Vi äger inte en markplätt i hela Sverige – och vi har ingen avsikt att varken köpa eller sälja mark, säger han.
Jesper Low säger att IBG varken har ställt några krav eller begärt några garantier.
– Vi har i vår intresseanmälan till kommunen beskrivit verksamhetsidéer och sagt att: Här vill vi utveckla flygplatsen, men också locka hit nya bolag till området runt flygplatsen.
Jesper Low förklarar att grundtanken som IBG har är tvådelad. Dels att satsa på själva flygplatsen och se till att få hit både en och flera reguljärlinjer. Dels att området runt omkring ska spira med nya företag och arbetstillfällen – och då främst flygrelaterade verksamheter som kan använda anläggningen. Detta skulle i sin tur hjälpa flygplatsen att bli lönsam.
– Vi har till exempel ett bolag som vill starta en fabrik i Norrköping, med ungefär 100 arbetstillfällen, intill flygplatsen för att använda den för att testa och utveckla sina flygmaskiner. Och då behöver man veta att den möjligheten finns, säger Jesper Low.
– Oavsett om det är vi eller kommunen som äger flygplatsen så behöver vi ha en sån överenskommelse på plats. Och det är så vi har uttryckt det. Inte att vi ska köpa mark.