Första svaret var att vi skulle ha dygnsbiljett för stadsresorna och en biljett till Arkösund på samma kort. Andra svaret var också att ha samma kort, men flera biljetter för stadsresor och en Arkösundsbiljett. Det tredje svaret var att det inte gick att ha resorna på samma kort.
Vilket var rätt?
– Man kan bara ha en typ av förladdad biljett på kortet, antingen enkelbiljetter i stadszonen eller till Arkösund. Biljettläsaren inte kan välja vilken biljett du ska ha. Därför är vårt förslag att den vanligaste resa du gör kan du ha förköpt på ett kort och om man någon gång ibland reser i annan trafik använder man sitt betalkort.
Borde man inte kunna förvänta sig som kund att ombuden kan förklara hur det funkar?
– Jo, den produkten de säljer ska de kunna förklara och det tror jag att den absoluta majoriteten kan. Ombuden har fått en utbildning och ett informationsmaterial som de både kan lämna till kund och själva läsa in sig på. Sen får man vara ödmjuk inför att det är en omställning även för dem, att byta biljettsystem.
Det har ju ändå gått några månader nu?
– Men det gamla systemet hade de haft i tolv år, så det är klart att de kunde det bättre.
Det kan inte tyda på att det nya systemet är ganska invecklat om inte ens ombuden vet hur det funkar?
– Jag skulle snarare säga att som alltid tar det tid innan man kan det nya som man kan det gamla.