"Jag räknade fel och tog ett för frikostigt beslut"

"Det är jag som har tagit ett för frikostigt beslut i detta fall. Egentligen har ingen av dem rätt till skoltaxi", säger handläggare Laila Kellgren.

Enligt kommunens handläggare Laila Kellgren har det blivit fel i det aktuella fallet. Egentligen har ingen av de yngre syskonen rätt till skoltaxi, då de har gjort ett aktivt skolval.

Enligt kommunens handläggare Laila Kellgren har det blivit fel i det aktuella fallet. Egentligen har ingen av de yngre syskonen rätt till skoltaxi, då de har gjort ett aktivt skolval.

Foto: Henrik Wising

Norrköping2021-10-10 06:00

Det är hon som beviljade skoltaxi till den yngste sonen.

– Jag vände på två siffror. Det var helt enkelt den mänskliga faktorn som spelade in, säger hon.

Att syskon får olika beslut, trots att de bor på samma adress och går i samma skola, är dock inget ovanligt. Det kan bland annat bero på att avståndskraven ser olika ut beroende på barnets ålder. 

– Tidigare fyllde vi en skoltaxi om den ändå trafikerade en sträcka. Så ser det inte ut i dag. Nu tar vi ett enskilt beslut för varje barn.

Är besluten beroende av vilken handläggare du får?

– Självklart inte, då skulle det bli godtyckligt. Vi har tydliga riktlinjer och diskuterar mycket sinsemellan. Men det kan vara små marginaler och ibland blir det fel.

Enligt kommunens handläggare Laila Kellgren har det blivit fel i det aktuella fallet. Egentligen har ingen av de yngre syskonen rätt till skoltaxi, då de har gjort ett aktivt skolval.
Enligt kommunens handläggare Laila Kellgren har det blivit fel i det aktuella fallet. Egentligen har ingen av de yngre syskonen rätt till skoltaxi, då de har gjort ett aktivt skolval.

Korrekt beslut i det aktuella fallet är att ingen av de två småsyskonen har rätt till skoltaxi på grund av att de har gjort ett aktivt val av skola. Skolskjutsen blir då aningen dyrare än om de hade gått i sina anvisade kommunala skolor.

Så om familjen inte hade gjort ett aktivt skolval hade de fått skoltaxi?

– Absolut, då hade inte funnits några tveksamheter.

För sonen som beviljats taxi är avståndet mellan den valda och den angivna skolan 800 meter och det handlar således om några få kronor i skillnad. För dottern är skillnaden ungefär 1,5 kilometer.

– Det är inga stora summor det rör sig om, men någonstans måste gränsen gå, säger Laila Kellgren.

Hon förstår att reglerna kan kännas orättvisa och ologiska för enskilda familjer och tror att många missar att ett aktivt skolval påverkar möjligheterna till skolskjuts.

– De blir medvetna om det först när det är skarpt läge.

Dessa barn har däremot rätt till resekort.

– Sedan har jag full förståelse för att pappan inte vill sätta sin sexåring på pendeltåget, men så här ser reglerna ut. Ett resekort är vad vi kan erbjuda.

Det tredje syskonet i familjen, som är tolv år, har fått ytterligare ett annat beslut. Han har beviljats skoltaxi till pendeltåget och busskort därifrån. Det beror på att han förväntas ta sig till och från skolan på egen hand med allmänna transportmedel, men att bussen till stationen går för sällan.

– Här blir det ingen ekonomisk förlust för kommunen.

Laila Kellgren betonar att den som anser sig ha fått ett felaktigt beslut alltid har rätt att överklaga. I det aktuella fallet med yngste sonen gäller beslutet året ut, trots att det är felaktigt.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!