Svarta trafikskolor i Norrköping

Det finns flera svarta trafikskolor i Norrköping. Minst tre av dem har till och med dubbelkommandon i bilarna, enligt Norra Östergötlands trafikskoleförening.

Håkan Örnerdal, ordförande i Norra Östergötlands trafikskoleförening, önskar att polisen och skattemyndigheten skulle prioritera bekämpningen av svarta trafikskolor.Foto: MICHAEL SVENSSON

Håkan Örnerdal, ordförande i Norra Östergötlands trafikskoleförening, önskar att polisen och skattemyndigheten skulle prioritera bekämpningen av svarta trafikskolor.Foto: MICHAEL SVENSSON

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2004-04-24 04:00
För tre år sedan berättade NT om de svarta trafikskolorna i Norrköping.
- Vi vet fem, sex personer som satt i system att ta betalt för att övningsköra med elever, sade Håkan Örnerdal.
Han är ordförande i Norra Östergötlands trafikskoleförening och för elva trafikskolors talan.
Efter NT:s artiklar sjönk frekvensen av svarta trafikskolelärare, men nu har det kommit fram att de blivit ännu mer sofistikerade.
- Det har kommit fram att tre åker runt med dubbelkommande. Vi utgår från att de kör svart, säger Håkan Örnerdal.
Han ser dagligen vissa förare åka runt med olika "elever" i övningskörningsskyltade bilar.
Att de svarta trafikskolelärarna gått så långt att de installerat dubbelkommandon i sina bilar har observerats vid förarprov och på bilbesiktningen.
Trafikskolorna vänder sig mot de svarta trafikskolorna av flera olika orsaker. De snedvrider konkurrensen, följer inte de regler som finns för trafikskolor, tar betalt för övningskörning trots att de inte har vederbörlig utbildning och deklarerar inte sina inkomster.
- Det jävligaste är att eleverna får betala flera hundra kronor per gång trots att de inte får rätt utbildning. De ska ha tur om de ska klara förarprovet, säger Håkan Örnerdal.

Polisanmälningar
Han har haft elever som berättat att de betalt 200 kronor per lektion. Det är visserligen betydligt mindre än de får betala på en trafikskola som tar 370 kronor per lektion, men då går de hos en trafikskola som kontrolleras av Vägverket och som har utbildade lärare.
Vägverket ser allvarligt på den svarta trafikskoleverksamheten.
- Vi är inte glada över det alls. Vi har gjort polisanmälningar i Göteborg, men polisen har inte prioriterat detta, säger Stanley Gustafsson, handläggare på Vägverket.
För Vägverket är problemet främst att de inte kan kontrollera de svarta trafikskolorna.
- Avsikten med vår tillsyn är att se till att trafikskolorna bedrivs seriöst. Vi ser bland annat till att de följer kursplanen och att det finns en utbildningsplan för varje elev. De svarta trafikskolorna har vi ingen koll på alls, säger Lars Lundin, chef för Vägverkets förarprovsenhet
Trots att det är ett brott att ägna sig åt trafikskoleverksamhet och att registreringsnumren på de misstänkta bilarna finns prioriterar inte polisen detta.
- Det polisen gör är att stoppa dem ibland och kontrollera att de har de handledartillstånd som ska finnas, säger Håkan Örnerdal.
Hans Lundgren, chef för trafikpolisen i Östergötland, säger att det är svårt att komma år svarta trafikskolor.
- Vi har inte prioriterat detta. Vi jobbar främst med trafiksäkerhetshöjande åtgärder. Om de har handledartillstånd är det det inte mycket vi kan göra och att ha dubbelkommando i bilen är inte heller kriminellt.

Begränsat antal
Ett sätt att komma åt detta är att begränsa antalet tillåtna handledarskap per person.
- Det skulle vara enklare att komma åt det här om det fanns en begränsning. men jag har inte funderat närmare på om det är en bra lösning, säger Hans Lundgren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om