Klockan 10.00 öppnades portarna för första gången för kunderna där apo-teket Hjortens tidigare fanns. Mycket är sig likt jämfört med den gamla butiken. Till ytan är den ungefär lika stor, antalet artiklar är ungefär det samma men antalet kassor två mer, sju stycken.
Den största skillnaden märker nog inte kunderna, utan snarare personalen i butiken. Nu ligger hela verksamheten på ett plan och inte i tre som i den gamla butiken, där lagret låg nere i källaren, butiken i mitten och personalrummen på tredje våningen.
– Det är smidigare att ha allt på samma plan och det kommer att bli mindre bärande för oss, säger Birgitta Sandell.
Och bär man mindre kan personalen finnas på golvet och serva kunderna i större utsträckning. Så är tanken, enligt butikschefen Fredrik Ståhlberg.
– Det känns skönt att vara i mål. Den gamla butiken var smalare och gjorde att köerna gick in i butiken och den nya butiken innehåller fler hyllmeter, summerar Ståhlberg.
På dem fortsätter det alkoholfria sortimentet att breda ut sig. Enligt Ståhlberg den trenden tydlig. Hand i hand med det går Systembolagets nya kampanj Alkohol och hälsa där man gärna lyfter fram artiklar med lägre alkoholhalt, till exempel ett vin på fem–sex procent i stället för 14.
– Vi vill inte komma med några pekpinnar men ändå göra folk medvetna om hur alkoholen påverkar oss. Till exempel om hur alkohol och träning håller ihop, säger Fredrik Ståhlberg.
Från och med måndagen gör de det i nya butiker.