Tanken blev till en tiger

- Det är kul för man får hitta på mycket själv och man måste tänka mycket, säger Jonna Ljunge.

Det är kul och kräver en del tänkande att förvandla mjölkkartonger till rörliga djur. Eleonor Heiborn och Jonna Ljunge har tekniklektion. Foto: MIKAEL STRAND

Det är kul och kräver en del tänkande att förvandla mjölkkartonger till rörliga djur. Eleonor Heiborn och Jonna Ljunge har tekniklektion. Foto: MIKAEL STRAND

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2006-02-04 04:00
Hon går i femman på Hagaskolan och gör en tiger.
Lärare på skolan är med i nätverket för tekniklärare och är dessutom med i testgruppen för ett nytt undervisningmaterial som heter Nuffield. Eleverna på skolan har ämnet teknik i perioder och varje period gör de en ny uppgift. Sjätteklassarna har just gjort klart sina popupböcker.
Ett gäng av dem förklarar hur de fick tänka ut en historia att berätta med hjälp av boksidor där saker rör sig, och att de fick öva på att göra de olika mekanismerna, till exempel skjutgrejer, snurrgrejer, luckor och utbuktningar.
En av böckerna handlar om kyckligen Nisse som går till banken där doktor Badboll dyker upp med illasinnade avsikter.
- Det är en flärp här så att ögonen hoppar ut, visar Josefin Kron på ett uppslag.
Mycket teknik är det, men många andra ämnen har också kommit in i arbetet. Och så har eleverna tränat på att arbeta i grupp, säger deras lärare Anne-Marie Borgström. Nu ska de till dagis så att barnen där får höra berättelserna och följa dem i böckerna.
Femteklassarna klipper sönder mjölkkartonger och gör rörliga djur.
- Jag gör en groda, berättar Therése Johansson och hon tror att hon vill att munnen ska kunna röra sig.
Hur hon ska bära sig åt vet hon inte än. Det får hon grunna på ett tag.
Jonna Ljunge gör en knallorange tiger.
- Jag tänkte att den ska kunna öppna munnen och räcka ut tungan. Tungan kan vara en glasspinne som jag drar i med ett snöre.
Deras lärare Anna Karlsson konstaterar att det är många steg på vägen. Först pratade klassen om djur och hur de rör sig. Sedan började eleverna fundera över vad de själva skulle göra.
Anna Karlsson är nyutexaminerad lärare i naturorienterade ämnen, NO på schemat. Det är där tekniken kommer in på skolan, men Anna Karlsson har inte särskilt mycket utbildning just i teknik.
- Jag vikarierar här i matte och NO och tekniken följde liksom bara med. Men det är ett roligt ämne, säger hon.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om