Tätare turer till flygplatsen när stadsbussarna tar över

Direktbussen till flygplatsen försvinner och ersätts med vanliga stadsbussar. Det blir tätare turer, men längre restid för den som vill åka kollektivt till flyget.

På direktbussen, linje 100, gapade sätena ofta tomma. arkivbild: Michael Svensson

På direktbussen, linje 100, gapade sätena ofta tomma. arkivbild: Michael Svensson

Foto: Svensson Michael

Norrköping2008-06-19 00:16
På lördagen rullade linje 100 för sista gången från Resecentrum till Norrköpings flygplats. På söndagen gjorde linje 116 sitt första stopp på flygplatsen. Därmed har flygplatsen blivit en del av stadstrafiken i Norrköping och bussen dit går minst två gånger i timmen. Förhoppningen är att det ska få fler resenärer att lämna bilen hemma.- Nu kan man ta bussen och det gör ingenting om flyget är försenat eller om avgångarna ändras, säger flygplatschefen Mari Torstensson.Direktbussarna, som har körts sedan juni förra året, har ofta gått tomma. Resenärer kunde välja bland sju avgångar på vardagar och två på helgdagar och tidtabellen passade inte flygets.Nu finns två avgångar i timmen under helger och sommarsäsong. Resten av året går bussen var tjugonde minut. Men lite krångligare blir det. Buss 116 går från Söder Tull och den som vill ta sig från Resecentrum till Flygplatsen måste alltså göra ett byte. Dessutom gör bussen flera stopp på vägen och restiden från Resecentrum blir omkring tio minuter längre. Ändå kommer det att bli lättare att fylla de nya bussarna, tror Jonas Bruce, verksamhetschef för kollektivtrafikenheten på Norrköpings kommun.- Det finns ju många som arbetar vid flygplatsen och så får ju bostadsområdet Bjärbytorpet en egen hållplats på vägen, säger han. Dessutom blir de nya bussarna en ordentlig besparing i kollektivtrafikens budget. Linje 100 har kostat 750 000 kronor om året. Turerna med stadsbuss beräknas kosta en halv miljon mindre.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om