Telia struntade i Anders ångerrätt

Kvillingebon Anders Johansson känner sig lurad av Telia. Företaget struntade i hans ångerrätt och sade upp hans gamla abonnemang utan hans medgivande.

Foto: Strand Mikael

norrköping2010-01-04 00:00
För Anders Johannson kan Telias slarv bli en dyr historia. Han blev erbjuden att byta sitt gamla telefonabonnemang hos Tele2 mot ett nytt hos Telia. Han nappade på erbjudandet, men insåg snart att han inte tjänade på bytet. Anders Johansson och Telia hade kommit överens om att han själv skulle säga upp sitt dåvarande abonnemang, men i strid med avtalet sade Telia på eget bevåg upp det gamla abonnemanget innan tiden för ångerrätten löpt ut.- Det är inte bara jag som är drabbad, min närmsta granne ingick ett liknande avtal där Telia struntade i ångerrätten, säger Anders Johansson.Uppsägningsavgift
Anders Johansson har vid flera tillfällen ringt till Telia och har två gånger hävt köpet. På Telia har man sagt att han inte ska behöva betala för bytet, men trots det har företaget skickat en uppsägningsavgift på ett abonnemang han inte ville ha.- När jag ringer till dem säger de att det har skett ett allvarligt fel. Jag har bett dem om att någon ansvarig ska höra av sig till mig, men ingen har ringt. Nu tänker jag bestrida Telias faktura och då måste de ta kontakt med mig, säger Anders Johansson.Utöver uppsägningsavgiften från Telia på 430 kronor har Anders Johansson även fått en avgift från sin gamla operatör trots att han aldrig har sagt upp det abonnemanget. Telias slarv kan kosta Anders Johansson 779 kronor. Telia beklagar
Telia beklagar det som har hänt och säger att Anders Johansson inte ska behöva betala någon uppsägningsavgift. Hans G. Larsson är informationsansvarig på Telia och han förklarar vad som har gått fel. - Vi kommer att ta kontakt med Anders Johansson och be om ursäkt. - Ett allvarligt fel har begåtts vid försäljningen av abonnemanget och en medarbetare hos oss har noterat att kundens ångerrätt inte har respekterats, men har gjort felet att inte följa upp det med kunden, säger Hans G. Larsson. Hans G. Larsson medger att Telia inte har hjälpt Anders Johansson med att slippa uppsägningsavgiften hos sina gamla leverantör, men hoppas att Anders Johansson ska kunna komma överens med dem om en lösning.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om