Regeringens besked: Planerna för Ostlänken står fast

Dan före dopparedan svepte jultomten förbi Norrköping och lämnade en julklapp. Planeringen för Ostlänken rullar på enligt planerna.

Så här är det tänkt att tunnelpåslaget vid Kolmårdsbranten ska se ut enligt Trafikverkets visualisering. Bredvid E4 vid Stenkullebacken och avfarten mot Getå/Strandvägen öppnar sig Kolmårdstunneln. Under fredagen kom beskedet att planeringen för Ostlänken rullar på.

Så här är det tänkt att tunnelpåslaget vid Kolmårdsbranten ska se ut enligt Trafikverkets visualisering. Bredvid E4 vid Stenkullebacken och avfarten mot Getå/Strandvägen öppnar sig Kolmårdstunneln. Under fredagen kom beskedet att planeringen för Ostlänken rullar på.

Foto: Trafikverket

Norrköping2022-12-23 16:00

Innan vi gick på julfirande så hann det komma ännu ett besked gällande Ostlänkens vara eller ickevara. Länets kristdemokrater var först ut med beskedet att regeringen, via infrastrukturminister Andreas Carlsson (KD), meddelat att bygget av Ostlänken fortsätter som planerat.

– Det här är ett jättepositivt besked. Vi behöver lite positiva nyheter så här vid jul, säger kommunalrådet Eva-Britt Sjöberg (KD).

Kommunalrådet Eva-Britt Sjöberg (L) välkomnar fredagens besked gällade Ostlänken.
Kommunalrådet Eva-Britt Sjöberg (L) välkomnar fredagens besked gällade Ostlänken.

Det kommer ständigt nya besked kring Ostlänken – vad är det nya i det här?

– Egentligen är väl det nya att det inte är något nytt. Planeringen för att bygga Ostlänken ligger fast.

Enligt ett pressmeddelande från Regeringskansliet har regeringen nu gett Trafikverket förnyade uppdrag. 

"För Ostlänken ska Trafikverket identifiera och vidta kostnadsreducerande åtgärder, dock utan att det ska försena arbetet med Ostlänken nämnvärt".

– Man kommer fortsätta att jaga kostnader, men regeringen har förstått hur viktigt det här är för oss, säger Eva-Britt Sjöberg. 

Det var i början av oktober som riksdagsledamoten Helena Gellerman (L) via en intervju i NT spred oro hos många kommunledningar i landet när hon berättade att "alla planer på höghastighetståg, inklusive Ostlänken, stoppas och en kapacitetsutredning ska titta på hur man sen ska gå vidare".

Men enligt Eva-Britt Sjöberg har det inte funnits någon större anledning till oro.

– Vi tycker att det här har varit bekräftat tidigare. Nu fick vi det bekräftat – igen.

Planeringen av Ostlänken ligger fast. Det meddelade regeringen under fredagen.
Planeringen av Ostlänken ligger fast. Det meddelade regeringen under fredagen.

Tidigare i år skrev Norrköpings kommun ett avtal med Trafikverket gällande medfinansieringen av Ostlänkens passage genom staden. Slutnotan för kommunens del landar på cirka 2,7 miljarder kronor.

– Det är egentligen två olika saker. Men det är ju ingen idé att bygga en ny station om det inte kommer några tåg, konstaterar Eva-Britt Sjöberg.

Det blir dock inte samma fina julstämning i andra kommuner efter fredagens besked. Exempelvis blir det ingen planering för de så kallade centrala systemdelarna mellan Linköping och Borås respektive Hässleholm via Jönköping i det tänkta höghastighetssystemet. 

– Vi noterar med tillfredsställelse att projekt Ostlänken fortgår. Samtidigt är beskedet gällande de andra projekten längs den planerade nya stambanan genom södra Sverige anmärkningsvärt, att det lämnas så abrupt och precis före jul, säger Charlotta Elliot, på Östsvenska Handelskammaren, i ett pressmeddelande.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!