Regnet kommer nästan aldrig över kustlinjen. Även på lördagen sken solen över Sjöräddningssällskapets stora dag.
– Det är kul när vi jobbar hela året med den här dagen. Alla organisationer har sina egna kalendrar och allt ska synka. Det är sökbåtar, helikoptrar och flygplan. Att få till allting är lite av ett pyssel, säger Jim Karlsson som är stationsansvarig i Arkösund för Sjöräddningssällskapet.
Ute i kustbandet och till havs bygger räddningsstationerna helt på donationer och på ideell basis. Totalt finns det 74 räddningsstationer med 2 400 frivilliga sjöräddare som är beredda att rycka ut, dygnet runt, året om.
Något Jim Karlsson anser ger en inneboende styrka, samtidigt som man är helt obunden.
– Det är hållbart för då har vi en enda uppgift. Att rädda liv. Hade vi varit statligt så finns det en svaghet i det för då ska det sparas här och var eller så ska något annat bevakas. Då gör vi inte den huvudsakliga uppgiften vi har. Nu kan vi kan fokusera helt och fullt på den uppgift vi har, säger Jim Karlsson.
Uppvisningen i Arkösund spelades upp flera gånger inför publiken, ett arrangemang som gjordes bland annat tillsammans med Räddningstjänsten Östra Östergötland (RTÖG) och Kustbevakningen.
Sjöräddningssällskapet i Arkösund är också först ut i landet med att ha en skåpbil för snabba räddningsinsatser, för de som bor kustnära och hamnar i ett akut nödläge. Det började för knappt ett år sedan.
– Det är en väldig styrka härute för då kan vi samarbeta med RTÖG. Det kan vara så att ingen ambulans finns här och det kan ta 40 minuter för dem att ta sig hit. Det vore förkastligt att stå 300 meter ifrån och inte kunna hjälpa till om någon har fått ett hjärtstopp, säger Jim Karlsson.
Det har varit mycket motorhaverier på sjön för hans personal efter pandemin.
– Det kom ut mycket dåliga båtar för marknaden dammsögs och många var inte av toppkvalitet. Men det ökar också i takt med att allt fler vistas på sjön, säger Jim Karlsson som har några enkla råd till båtägarna.
Även om ett varv ser över båten lönar det sig att själv kolla olja, batteripoler och filter. Det ger också en grundkunskap även om man inte är så motorintresserad.
– Det är bra att själv veta var saker är och i vilket skick de är i. Det aldrig fel att ha en reservdunk med soppa i båten för det kan vara räddningen många gånger. Då är man på den säkra sidan.