Tjänsten för invånarna förändras

Den fördjupade konsumentvägledningen försvinner när kommunens kontaktcenter nu tar över tjänsten.

Den fördjupade konsumentvägledningen försvinner när kommunens kontaktcenter nu tar över tjänsten.

Den fördjupade konsumentvägledningen försvinner när kommunens kontaktcenter nu tar över tjänsten.

Foto: Thomas Möller

Norrköping2020-05-11 09:00

– Men det kommer att gå snabbare att få hjälp, eftersom det är fler som tar emot samtalen. Det kommer också gå att nå oss alla vardagar året runt, säger Pernilla Stenson, tf enhetschef för kommunens kontaktcenter.

Fram till nu har Pia Klerhag, jurist och konsumentsekreterare, ensam ansvarat för tjänsten på särskilda tider. Hon har med sin juridiska kompetens även fungerat som ombud i de fall kommuninvånarna behövt hjälp i lite svårare ärenden.

– Men hon har valt att sluta sin tjänst och i samband med det kommer delar av arbetsuppgifterna att i stället läggas över på kontaktcenter, där våra kommuninformatörer får svara på frågor som gäller lite enklare ärenden. De kommer också att slussa kommuninvånarna vidare om det behövs, säger Pernilla Stenson.

– Det innebär att vi inte längre kommer att ha kvar möjligheten att erbjuda ombud och inte heller att fördjupa oss i ärenden. Samtidigt försvinner sårbarheten när fler finns på plats och kan hjälpa till, tillägger hon.

Till konsumentvägledning kan man vända sig för att få råd vid frågor kring bland annat köp av varor och tjänster och för att få hjälp att tolka texter som exempelvis fakturor. 

– Det finns dock ingen lag som säger att kommunerna måste erbjuda tjänsten, förtydligar Pia Stenson.

Pia Klerhag slutar i juni, men enligt Pia Stenson har kontaktcenter successivt börjat ta över.

– Kommuninformatörerna har också genomgått den utbildning som krävs för de här arbetsuppgifterna, tillägger hon.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!