Trafikboom på Ingelsta spräcker miljönorm
Utbyggnaden av Ingelsta hotar miljön. Gränsvärdet för partiklar överskrids med stor sannolikhet redan i dag. Trots det fortsätter trafiken att öka.
Foto: Fotograf saknas!
Mest akut är problemet på Stockholmsvägen mellan Sandbyhovsrondellen och Ingelstarondellen. Det är stans hårdast trafikerade vägsträcka där 36 000 fordon passerar varje dygn. Beräkningar visar att utsläppen av små luftpartiklar, PM10, med stor sannolikhet redan överstiger gällande miljönormer.
Därmed är luften på den sträckan lika dålig som på Östra promenaden. Där har utsläppen fått stor uppmärksamhet och resulterat i ett omfattande åtgärdsprogram för att minska utsläppen.
Blir värre
På Ingelsta är utvecklingen än så länge den motsatta. När Axfasts storbutikscentrum öppnar kommer bilåkandet att öka ännu. Blir det dessutom nya affärer i kvarteret Malmen på andra sidan av Stockholmsvägen kan trafiken 2008 vara uppe i 46 000 bilar per dygn.
Vid det laget kan partikelutsläppen vara på tok för stora. I ett remissvar talar länsstyrelsen om en "betydande miljöbelastning" och kräver att kommunen mer noggrannt utreder hur miljön påverkas.
I princip, varnar länsstyrelsen, kan utbyggnaden på andra sidan Stockholmsvägen vara olaglig om miljökvalitetsnormerna skulle överskridas.
- Det är så pass graverande att vi inte kan låta det passera. Vi måste flagga upp för det här, säger Göran Thunberg på länsstyrelsens miljövårdsenhet.
Innerstaden
Mer trafik på Ingelsta innebär också fler bilar inne i stan, till exempel på redan hårt belastade Östra promenaden och Kungsgatan. I värsta fall kan trafiken öka så mycket att det nya åtgärdsprogrammet inte längre räcker till.
Robert Sandsveden, inspektör på miljö- och hälsoskyddskontoret, tycker att Norrköping på många sätt ligger långt framme när det gäller miljöarbete. Det behöver inte vara någon motsättning mellan tillväxt och god miljö.
Men han anser också att utvecklingen på Ingelsta går för fort.
Proppas igen
- Det går väldigt snabbt. Vi hänger inte riktigt med. Visst är det kul med nya etableringar, men utvecklingen får inte ske på bekostnad av dem som redan bor i Norrköping, säger han.
Robert Sandsveden efterlyser en detaljerad översiktsplan för hela Ingelsta, där områdets förutsättningar för ökad trafik och olika verksamheter analyseras. I dag antas nya detaljplaner utan att en sådan översiktsplan finns. Samma krav har flera gånger förts fram av länsstyrelsen.
Vid sidan av miljön är framkomligheten på Ingelsta ett stort problem. Redan i dag kan köerna vara långa och 2008 kommer sträckan mellan Ingelsta- och Sandbyhovsrondellerna stundtals vara helt igenproppad.
Framkomligheten i rondellerna beskrivs i en trafikutredning som mycket låg.
Med PM10 menas mycket små inandningsbara partiklar med en diameter understigande tio mikrometer.
Partiklarna uppstår till största delen då vägbanor, däck och sand slits i trafiken. En mindre del kommer från andra länder eller som sot från lokala energianläggningar och industrier.
Halterna av PM10 är högst under vårvintern. I Norrköping överskrids gränsvärdena i miljökvalitetsnormen, MKN, på Östra promenaden. Beräkningar visar att normen sannolikt också överskrids på Kungsgatan, Packhusgatan och mellan Sandbyhovs- och Ingelstarondellerna.
Regeringen har tvingat kommunen att ta fram ett åtgärdsprogram för att sänka halterna i innerstaden. Det handlar både om bättre vinterväghållning, ändrade resvanor och nya vägar som den planerade Norrleden.
För sträckan mellan Sandbyhovs- och Ingelstarondellerna måste kommunen utreda hur stora utsläppen är och vidta åtgärder så att de inte överstiger MKN.
Partiklarna uppstår till största delen då vägbanor, däck och sand slits i trafiken. En mindre del kommer från andra länder eller som sot från lokala energianläggningar och industrier.
Halterna av PM10 är högst under vårvintern. I Norrköping överskrids gränsvärdena i miljökvalitetsnormen, MKN, på Östra promenaden. Beräkningar visar att normen sannolikt också överskrids på Kungsgatan, Packhusgatan och mellan Sandbyhovs- och Ingelstarondellerna.
Regeringen har tvingat kommunen att ta fram ett åtgärdsprogram för att sänka halterna i innerstaden. Det handlar både om bättre vinterväghållning, ändrade resvanor och nya vägar som den planerade Norrleden.
För sträckan mellan Sandbyhovs- och Ingelstarondellerna måste kommunen utreda hur stora utsläppen är och vidta åtgärder så att de inte överstiger MKN.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!