Under 2010 uppmärksammade Transportstyrelsen en tydlig ökning av den här typen av olyckor, där banverksarbetare i spår skadades eller omkom.
- Då kände vi att vi var tvungna att göra någonting och kallade hit Trafikverkets ledning för att diskutera problemet. Men vi tyckte väl inte att de tog det på det sättet vi ville och gjorde därför en revision mot ett antal arbetsplatser, säger Claes Elgemyr, chef för infrastruktursektionen på Transportstyrelsen.
Slutsatsen var att det inte var något direkt fel på regelverket, men att det däremot fanns stora brister i efterlevnaden av regelverket.
Flera brister
- De använde inte de skyddsformer, till exempel A-skydd för att stänga av trafiken helt vid spårarbeten, som man ska. Man gjorde inte heller den säkerhetsplanering som man ska göra, det vill säga göra en riskbedömning om hur gör vi våra arbeten utan att någon ska riskera att bli påkörd, säger Claes Elgemyr.
De iakttagna säkerhetsbristerna ledde till att Transportstyrelsen under 2011 kallade Trafikverkets ledning till nya möten.
- Vi sade: Nu måste ni göra något, annars kommer vi att gå vidare.
Trafikverket fick sedan lite tid på sig för att presentera en rad förslag till åtgärder.
Bra förslag men...
- Vi tyckte väl förslagen var bra, men inte tillräckliga så vi lade ett föreläggande i september 2011 då vi bland annat krävde att de skulle införa någon form av checklistor och så ville vi ha månadsrapportering av de egna arbetsplatskontrollerna. Och vi krävde att de skulle genomföra minst tio oanmälda.
Claes Elgemyr säger att det gav resultat. Under våren 2012 sjönk antalet olyckor och tillbud.
- Sommaren pekade trenden klart neråt och de visade också att de tog mycket mer seriöst på den här frågan. Vi kände att de tagit krafttag och vidtog mer åtgärder än vi krävt, därför upphävde vi föreläggandet.
- 2011 hade vi svårt att få dem att göra en enda arbetsplatskontroll, men under 2012 gjorde de 450 oanmälda arbetsplatskontroller, säger Claes Elgemyr.
Han är också nöjd med att Trafikverket numera har kontinuerliga möten med sina entreprenörer, där det framhålls att man inte accepterar fusk med säkerheten.
Ändå har det de senaste två månaderna skett två allvarliga olyckor (se artikeln nedan) där godståg kolliderat med banverksarbetare i arbetsmaskiner.
- Det är inte bra, men vi ser en nedåtgående trend och vår inställning är: Vi accepterar inte att folk som arbetar i spåren dör.
Tar risker
Han tror att entreprenörerna tar risker för att de arbetar under tidspress.
- Någonstans i botten ligger det naturligtvis till på så sätt att entreprenörerna vill göra saker snabbt och då är det lätt att man genar på någonting. Det är den attityden vi måste ändra. Visst ska man arbeta snabbt, men man får inte tumma på säkerheten.
Trafikverkets ansvar
Men det är aldrig entreprenörerna som får kritik av Transportstyrelsen.
- Trafikverket har enligt järnvägslagen ansvar för att det går rätt till och ska säkerställa att entreprenörerna sköter det här.
För 15 år sedan när Trafikverket hette Banverket och hade egen banverkspersonal, som var van att arbeta i spåren, skedde färre olyckor och tillbud.
- Då var olyckorna definitivt färre, säger Claes Elgemyr.