Trygga spårvagnar på natten är målet

Östgötatrafiken utökar tidtabellerna under fredag och lördag natt och spårvagns- och busstrafiken körs efter klockan två på natten. Chaufförerna kommer att ha tillgång till en stödgrupp om det blir stökigt.

Norrköping2010-11-16 00:00
Veolia, som Östgötatrafiken anlitar för att sköta kollektivtrafiken, har en stödgrupp bestående av rutinerade och pålitliga förare. Varje kväll åker fyra från både tät- och närortslinjerna ut i en egen bil. De har fått extra träning i att hantera påfrestande situationer. Med sig har de defibrillator, renhållningsmaterial och radioutrustning som gör att de kan hålla kontakt med chaufförerna som kör buss och spårvagn. - Och sen håller de sig i närheten med bilen så länge det behövs och om det behövs kommer gruppen, säger Magnus Hagberg på Veolia. En av de som åker ut på helgkvällarna är det regionala skyddsombudet Bo Lingestig. - Mycket av det vi gör är att visa upp oss, pratar med folk och om någon kollega behöver assistans är vi där så fort som möjligt. För ofta är det snabba vändningar under kvällarna. Ena stunden kan gruppen informera om vilken buss som går vart för att minuten efter vara i bilen på väg någonstans. - Det finns alltid en beredskap, man är alltid på helspänn.- Är någon våldsam larmas polis också. Men ofta, eftersom vi alla är busschaufförer och hittar väldigt bra, är vi på plats innan polisen och lyckas avstyra bråk, berättar han. Om inte stödgruppens insatser skulle räcka finns det andra alternativ. - Om vi måste hyr vi in väktare för de mest belastade rutterna, säger Sylvia Rydström, informationschef på Östgötatrafiken. - Och ytterst är det ju kommunen som bestämmer över trafiken. Då får man väga kundönskemål mot säkerheten.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om