Tufft för skrothandlare när premie tas bort

Det är nu mer än ett år sedan som premien för bilskrotningen slopades. Allt färre skrotar sina bilar när de inte får några pengar för det.

Sedan nya regler för bilskrotning infördes i juni förra året skrotas allt färre bilar hos de auktoriserade bilskrotarna. Karstorps Bildemontering AB i Norrköping är ett av de företag som påverkats negativt av förändringen.

Sedan nya regler för bilskrotning infördes i juni förra året skrotas allt färre bilar hos de auktoriserade bilskrotarna. Karstorps Bildemontering AB i Norrköping är ett av de företag som påverkats negativt av förändringen.

Foto: Johan Söderlund

Norrköping2008-07-14 00:15
Det har varit ett tufft år för bilskrotare. I juni förra året infördes nya regler för bilskrotning som innebar att den premie som tidigare utbetalades för varje skrotad bil uteblev. Tidigare betalade bilägare en skrotningsavgift till bilskrotningsfonden från vilken sedan premier utbetalades till den siste ägaren som lämnade in bilen för skrotning. Roger Jonsson är vd för Karstorps Bildemontering AB i Norrköping och han tycker inte att de nya reglerna fungerar bra. Skrotar lika mycket
- Det är EU och den svenska regeringen som inte förstår det här. Det system vi hade innan var andra länder avundsjuka på, det var lönsamt att skrota bilar och myndigheterna visste att de skrotades. Vi skrotar lika mycket bilar som förr, men tjänar inte något på att sälja metallen längre. Roger Jonsson förklarar att priset på metallen från en bil i dag är 2 000 kronor per ton. Priset på vad en bilskrotare i Norrköping betalar för en bil varierar mellan 1 100 och 2 200 kronor. Efter kostnaden för personal och dränering landar förtjänsten på 0 kr. Karstorps Bildemontering AB arbetar mest med bildemontering gentemot försäkringsbolagen. De säljer reservdelar från nyare demonterade bilar. Hård konkurrens
Samtidigt har det blivit attraktivt att få sin bil skrotad i Norrköping. Jack Antoun på Allbilskrot AB berättar att konkurrenssituationen är hård. Norrköpingsskrotarna betalar bra för skrotbilar. Det gör att det kommer bilar till bilskrotarna i Norrköping från andra städer som Stockholm, Örebro och Linköping.- Det var tufft det första halvåret efter att de nya reglerna införts. Våra intäkter minskade med 75 procent. Nu betalar vi bättre och har vi ett jämt flöde av bilar. Det tog tid att anpassa sig till det nya systemet, men det är enkelt, de som inte betalar bra för bilarna får inte heller några att skrota.Går riktigt dåligt
Ali Razai äger Slotthagens Bilskrot i Norrköping och det har varit svårare för honom att anpassa verksamheten till de nya reglerna. - Det går riktigt dåligt faktiskt. Det kommer inte in lika mycket bilar längre. För ett år sedan skrotade jag mellan 300 och 400 bilar i månaden, nu är det bara hälften. Bara Gud vet hur det kommer att gå.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om